چکیده:
هدف: هدف اصلی از این پژوهش، شناسایی و تحلیل عناصر و ویژگیهای مطرح در رابط کاربر نرم افزار سیمرغ و تعیین میزان رضایت کاربران و کتابداران کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی از تعامل با این نرمافزار است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام گرفته است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد QUIS بود که در میان کلیه کتابداران کتابخانه مرکزی آستان قدس و 386 نفر از کاربران نرمافزار سیمرغ که به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده بدون جایگذاری انتخاب شده بودند، توزیع و جمعآوری شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و آزمونهای آماری "علامت یک نمونهای" و "فریدمن" مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد، شرکتکنندگان در این پژوهش در حد متوسطی از تعامل با نرم افزار سیمرغ رضایت داشتهاند. در عین حال میانگین رضایت کتابداران نسبت به کاربران، بهطور معناداری بیشتر است. همچنین بین میزان رضایت کاربران و کتابداران از تعامل با نرم افزار سیمرغ، برحسب سواد کتابخانهای و نیز سابقه و میزان آشنایی آنها با این نرم افزار، تفاوت وجود دارد؛ اما متغیرهای جنسیت، حوزه شغلی، مقطع تحصیلی و همچنین سواد رایانهای، تفاوت معناداری در میزان رضایتمندی کاربران به دنبال نداشته است. نتیجه گیری: از دیدگاه کاربران و کتابداران کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، کارآیی رابط کاربر نرم افزار سیمرغ در حد متوسط و در موارد اندکی متوسط به بالا است. با توجه بیشتر به همخوانی عناصر و ویژگیهای رابط کاربر این نرم افزار با نیازها نظرات و ویژگیهای گروههای مختلف کاربران، میتوان بر رضایتمندی آنها افزود.