چکیده:
در این تحقیق به بررسی دیدگاه زنان در مورد رفتارهای باروری در قومیت در محدوده جغرافیایی شهرستان ایذه پرداخته شده است. فرض اصلی این است که بین اقوام کرد، ترک، عرب، لر و بلوچ ساکن در قلمرو جغرافیایی این پژوهش در زمینهی رفتارهای باروری تفاوت معنی وجود ندارد. روش این پژوهش روش کیفی است و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته باز پاسخ استفاده شده است.جمعیت آماری پژوهش حاضر زنان لر،عرب،کرد، ترک و بلوچ 20 تا40 سالهی متأهل ساکن در شهرستان ایذه در سال 1388 است. نمونهی آماری 40 نفر است که به صورت تصادفی انتخاب شدهاند.دربارهی آمار جمعیتی قومیتهای مختلف ساکن در شهرستان ایذه اطلاعات دقیقی در دست نیست. اما آنچه مسلـم است اکثر قریب اتفاق مـردم شهرستان ایذه از قـوم لر(لر بــزرگ) هستند و قومیتهای عرب، تـرک، کرد و بلوچ به ترتیب در ردههای بعدی قرار میگیرند. قبل ذکر تعداد افراد قوم بلوچ در شهرستان مذکور بسیار محدود هستند. به طور خلاصه نتایج این تحقیق نشان داده که در حال حاضر نگرش و رفتار باروری در همه گروههای قومی به هم نزدیک شده است و تفاوت قابل توجهی در نگرش و رفتار در زمینهی باروری زنان قومهای مختلف وجود ندارد به عبارتی، تحقیق حاضر همگرایی رفتارهای باروری در جامعه مورد مطالعه را تأیید میکند.
خلاصه ماشینی:
به طور خلاصه نتایج این تحقیق نشان داده که در حال حاضر نگـرش و رفتار باروری در همه گروههای قومی به هم نزدیک شده است و تفاوت قابل توجهی در نگرش و رفتار در زمینه ی باروری زنان قومهای مختلف وجود ندارد به عبارتی ، تحقیق حاضر همگرایی رفتارهای بـاروری در جامعه مورد مطالعه را تأیید می کند.
روش انتخاب پاسخگویان به این صورت بوده کـه بـا مراجعـه بـه مراکـز بهداشـتی و درمـانی (واحدهای تنظیم خانواده)، در بین مراجعه کنندگان افرادی که از نظر قومیت به یکی از پنج قوم ذکر شده وابسته بودهاند، شناسایی و تعداد افراد هر قومیت تعیین و سپس از میان هـر قومیت تعداد بصورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب گردید و سپس با همـاهنگی قبلـی جهت مصاحبه و تکمیل پرسشنامه به منزل آنان مراجعه و با استفاده از مصاحبه ، اطلاعـات گردآوری شد.
در بعد دوم ارزشهای سنتی با طرح سؤالی به این عنوان کـه آیـا هنـوز خـانوادهها بـه موضوعاتی از قبیل «فرزند عصای دست در زمان پیری است » و یا اینکـه « فرزنـد باعـث حفظ نام و سنت خانواده است » اعتقاد دارید؟ پاسخ های پاسخ دهندگان نشان دهنـدهی آن اسـت کـه کردهـا و تـرکهـا فرزنـدان را ادامه دهندگان نسل ، بلوچها فرزندان را و یاوران خود در زمان پیری می دانند لرهـا تربیـت خوب وعربها مفید بودن فرزند برای جامعه را مورد تأکید قرار دادند.