چکیده:
مسأله اصلی مشارکت اجتماعی در جامعه تواتری و دوره ای بودن آن است ، می توان بیان داشت که جامعه ما از مشارکت اجتماعی در سطح پایینی برخوردار است که این خود از چندین عامل پیروی می کند که یکی از مهمترین آنها نظام ساختار خانواده است چراکه خانواده پایه گذار جامعه و همچنین اولین کانون اجتماعی کردن فرزندان است .در تحقیق حاضر به بررسی تأثیر ساختار خانواده بر مشارکت اجتماعی دانشجویان دانشگاه پیام نور همدان در بین نمونه 339 نفری به روش پیمایشی پرداخته شده است. چهارچوب نظری در این پژوهش از نظریه کنشی پارسونز شکل گرفته است. بدین سان پس از انجام بحث نظری و همچنین جمع آوری اطلاعات ،از طریق نرم افزارspssبه تحلیل داده ها از دو روش همبستگی پیرسن و تحلیل واریانس در رگرسیون خطی پرداخته شدهاست ، نتایج به دست آمده پژوهش حاکی از این است که هرچه فعال گرایی خانواده افزایش می یابد از میزان مشارکت اجتماعی دانشجویان کاسته و هرچه امید به آینده افزایش می یابد بر مشارکت اجتماعی افزوده می شود.
خلاصه ماشینی:
بررسی تأثیر ساختار خانواده (فعال گرا ، امید به آینده) بر مشارکت اجتماعی دانشجویان(مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه پیام نور همدان) 1 مهرداد حسین پناهی 2 محمدباقر تاجالدین چکیده مسأله اصلی مشارکت اجتماعی در جامعه تواتری و دوره ای بودن آن است ، می توان بیان داشت که جامعه ما از مشارکت اجتماعی در سطح پایینی برخوردار است که این خود از چندین عامل پیروی مـی کند که یکی از مهمترین آنها نظام ساختار خانواده است چراکه خانواده پایه گذار جامعه و همچنـین اولـین کانون اجتماعی کردن فرزندان است .
بـدین سـان پـس از انجام بحث نظری و همچنین جمع آوری اطلاعات ،از طریـق نـرم افـزارspss بـه تحلیـل داده هـا از دو روش همبستگی پیرسن و تحلیل واریانس در رگرسیون خطی پرداخته شدهاست ، نتـایج بـه دسـت آمـده پژوهش حاکی از این است که هرچه فعال گرایی خانواده افزایش می یابـد از میـزان مشـارکت اجتمـاعی دانشجویان کاسته و هرچه امید به آینده افزایش می یابد بر مشارکت اجتماعی افزوده می شود.
همچنین این فرض توسط تحلیل واریانس در رگرسیون خطی مورد سـنجش قـرار گرفـت و بـا توجه به آن می توان بیان داشت که تفاوت با اهمیتی در بین مشـارکت اجتمـاعی دانشـجویان در سـطوح گوناگون شاخص امید به آینده ساختار خانواده آنان تفاوت با اهمیتی وجود دارد به بیـان دیگـر مـی تـوان نتیجه به دست آمده از آزمون همبستگی را پذیرفت و بیان داشت امید بـه آینـده سـاختار خـانواده هـا بـر مشارکت اجتماعی دانشجویان تأثیر معنادار مثبت دارد.