چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل اجتماعی موثر بر مدیریت بدن، با روش پژوهش پیمایشی در سال 1393 انجام شد. جامعه آماری این پژوهش تمام زنان 19 تا 44 ساله شهر ایلام، که بالغ بر 45180 نفر، بودند. از این تعداد، نمونهای 380 نفری براساس فرمول نمونهگیری با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. در این پژوهش جهت گردآوری دادهها، از ابزار پرسشنامه استفاده شد. در این پژوهش رابطه ی بین متغیرهای مصرف رسانهای، وضعیت تاهل، میزان تحصیلات، تدین (دینداری)، پایگاه اجتماعی و اقتصادی، سن و پذیرش اجتماعی با مدیریت بدن مورد بررسی قرار گرفت که نتایج حاکی از وجود رابطه معنادار این متغیرها با مدیریت بدن بود.
خلاصه ماشینی:
در ا ین پژوهش رابطه ی بین متغیرهای مصرف رسانهای، وضعیت تأ هل ، م یزان تح صیلات ، تدین (دی نداری)، پای گاه اجتمـاعی و اقتصـادی، سـن و پـذیرش اجتمـاعی بـا مدیریت بدن مورد بررسی قرار گرفت که نتایج حاکی از و جود راب طه مع نادار ا ین متغیر ها با مدیریت بدن بود.
٧. بین پذیرش اجت ماعی و مدیریت بدن راب طه ی معناداری وجود دارد.
در این پژوهش ، برای متغیر پذیرش اجتماعی بدن براساس عقاید «گاتفرید» (٢٠٠٣) سه بعد پذیرش ع مومی ، پذیرش در گروه های هم سن و سال و پذیرش سازمانی در نظر گرفته شده است .
برای آز مون ا ین فر ضیه از ضریب همب ستگی پیر سون استفاده شده است ، نتایج این آزمون نشان داد سطح مع ناداری کم تر از ٠/٠١ و م عادل صفر ا ست .
فر ضیه ی شماره ی پنج ، بین پای گاه اجت ماعی - اقت صادی و مدیریت بدن رابطه ی معناداری وجود دارد.
به ا ین مع نا که هر چه میزان پذیرش اجتماعی زنان در مرتبه بالاتری قرار گیرد، به همان نسبت گرایش به مدیریت بدن در آنهــا روبــه افــزایش می گــذارد و بــالعکس ، ضــریب همبستگی پیرسون معادل (٠/٥٠٢) نشان دهنده رابطه مستقیم با شدت نسبتا قوی است .
"The Beautiful and the object", Gender Identity and Constructions of the Body in Contemporary Brazilian Culture, London Journal of Sociology, Vol. ١٨٥, No. ٦.
PhD Thesis, New York University.