چکیده:
هدف اصلی این مقاله، سنجش رابطه بین مسوولیت اجتماعی و رفتارهای مطلوب اجتماعی جوانان شهر کرمانشاه میباشد. ازلحاظ روششناسی بر اساس روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه انجام گرفت. جامعه آماری جوانان شهر کرمانشاه با تعداد 360450 نفر است. تعداد 400 نفر به شیوه تصادفی ساده برای مطالعه انتخاب شدند. برای ارزیابی ابزار پژوهش از روایی صوری و برای پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. از همبستگی پیرسون برای آزمون فرضیات و رگرسیون چندمتغیره و تحلیل مسیر برای آزمون مدل استفاده به عمل آمد. نتایج نشان میدهد که بین مسئولیتپذیری جوانان و ابعاد مختلف رفتارهای اجتماعی مطلوب ارتباط معناداری وجود دارد. رابطه معنیداری بین متغیرهای میزان تحصیلات (49/ 0=r) میزان درآمد (37/ 0=r)، مسوولیت اجتماعی با بعد همدلی (64/ 0 =r)، مسوولیت اجتماعی با بعد انگیزههای داوطلبانه (54/ 0=r)، مسوولیت اجتماعی با بعد نوعدوستی (23/ 0=r) و مسوولیت اجتماعی با بعد جهتگیری درون دینی (42/ 0=r) با رفتارهای اجتماعی مطلوب وجود دارد. نتایج رگرسیون چندمتغیره نشان میدهد مسوولیت اجتماعی (57/ 0=Beta)، میزان تحصیلات (39/ 0ـ =Beta)، طبقه اجتماعی (32/ 0=Beta) و جنسیت با مقدار (28/ 0=Beta) به ترتیب میزان اهمیتی در تبیین متغیر وابسته داشتهاند، وارد معادله رگرسیونی شدهاند و درمجموع این 4 متغیر توانستهاند 63/ 0 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین کنند (63/ 0=R²).
خلاصه ماشینی:
در این راستا اهداف فرعی این پژوهش به دنبال پاسخگویی به سؤال های زیر است : ١ـ رفتارهای اجتماعی مطلوب در میان جوانان کدامند؟ ٢ـ آیا مسؤولیت پذیری در میان جوانان با رفتارهای اجتماعی مطلوب آن ها ارتباط دارد؟ ٣ـ مسؤولیت اجتماعی با کدام بعد رفتارهای اجتماعی مطلوب در میان جوانان رابطه دارد؟ ٤ـ آیا بین ویژگی های فردی جوانان (سن ، هویت طبقاتی، جنس ، وضعیت تأهل ، تحصیلات ، درآمد و وضعیت شغلی و وضعیت مسکن ) و رفتارهای اجتماعی مطلوب در میان آن ها رابطه وجود دارد؟ اگرچه به صورت مستقیم در راستای موضوع این پژوهش ، مطالعه ای صورت نگرفته است ، اما مروری بر ادبیات نظری نشان میدهد که پژوهش هایی به صورت غیرمستقیم انجام شده است که به ذکر خلاصه ای از آن ها پرداخته میشود.
این دو متغیر به صورت زیر تعریف و عملیاتی شده اند: مسؤولیت اجتماعی عبارت است از یک مجموعه از مهارت های اجتماعی که طی فرایند یادگیری آموخته شده و شخص در چارچوب هنجارهای اجتماعی (عرف ) و قوانین و مقررات دست به انتخابی میزند که موجب ایجاد روابط انسانی مثبت ، افزایش تعاملات ، موفقیت و رضایت خاطر می شود (٢١٧ :٢٠٠٦ ,et al &Nakamura ).
(رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ٦ آزمون تفاوت میانگین نمره رفتارهای مطلوب اجتماعی جوانان برحسب وضعیت مسکن نشان میدهد، نتایج به دست آمده نشان میدهد که تفاوت معناداری به لحاظ آماری نشان داده نشده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) جدول شماره ٨ آزمون تفاوت نمره میانگین رفتارهای مطلوب اجتماعی جوانان برحسب وضعیت تأهل افراد نمونه را نشان میدهد.
نتایج حاصل از این مقاله نشان میدهد که رابطه معناداری بین ٤ بعد متغیر رفتارهای اجتماعی مطلوب و مسؤولیت اجتماعی وجود دارد.
Pro-social behavior and political Culture among Australian Secondary School Students, International Education Journal, Vol. 5, No. 1, pp.