چکیده:
خدا بهعنوان یک مفهوم، میتواند تحول و شکلگیری دینداری شخصی افراد را تعیین کند. یکی از شرایط اساسی موفقیت در آموزش مفهوم خدا به کودکان، آشنایی با مراحل تحول معنوی کودک است. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط تحول شناختی، سن، جنس و وضعیت اقتصادی و اجتماعی کودکان و نوجوانان با برداشت از مفهوم خدا و یافتن مراحل تحول معنوی در آنها است. پژوهش از نوع پس رویدادی و روش نمونهگیری از نوع بلوکی تصادفی و حجم نمونه 160 نفر از کودکان و نوجوانان منطقه شمال و جنوب تهران که در مدارس ابتدایی و راهنمایی (80 نفر دختر و 80 نفر پسر) حضور داشتند. در این پژوهش از روش بالینی پیاژه (مصاحبه) و آزمون برداشت از مفهوم خدا لارسن (1965) و آزمون نگهداری ذهنی مقدار و وزن استفاده شده است. یافتههای پژوهش شامل دو قسمت یافتههای کمی و کیفی بوده که در یافتههای کمی تحول شناختی، سن و جنس آزمودنیها با برداشت از مفهوم خدا رابطه مثبت و مستقیمی داشت ولیکن شرایط اقتصادی و اجتماعی در آن موثر نبود. در بعد یافتههای کیفی، آزمودنیها مفهوم خدا را با متغیرهای تحول شناختی درک میکنند، آموزش و نگرش والدین در برداشت از مفهوم خدا موثر است و یافته مختص این پژوهش آن بود که کودکان در راه شناخت خداوند از چهار مرحله عبور مینماید: مرحله عینی (7 الی 8 سالگی)، مرحله بین بینی (9 الی 10 سالگی)، مرحله واقعنگری ( 11 الی 12 سالگی )، و مرحله انتزاعی (13 سالگی به بالا). بحث: یافتههای این پژوهش میتواند در بررسی و بازبینی آموزش مفهوم خدا به کودکان مفید واقع شود و ما را در درک بهتر فضای شناختی کودکان یاری دهد. افراد آگاه به مسائل شناختی کودکان و تحول معنوی آنها نهتنها برای برداشتهای انسانگرایانه کودکان از خداوند، دچار نگرانی و واکنش منفی نمیشوند، بلکه میکوشند با بهرهگیری از این تصورات، پلی برای رسیدن به اهداف آموزشی و تربیتی خود بسازند و کودک را در غنیسازی افکار خداشناسیاش یاری دهند.
خلاصه ماشینی:
در بعد یافتههای کیفی، آزمودنیها مفهوم خدا را با متغیرهای تحول شناختی درک میکنند، آموزش و نگرش والدین در برداشت از مفهوم خدا مؤثر است و یافته مختص این پژوهش آن بود که کودکان در راه شناخت خداوند از چهار مرحله عبور مینماید: مرحله عینی (7 الی 8 سالگی)، مرحله بین بینی (9 الی 10 سالگی)، مرحله واقعنگری ( 11 الی 12 سالگی )، و مرحله انتزاعی (13 سالگی به بالا).
میتوانند مفهوم احتمالات را دریابند و حتی پیرامون سؤالهای گوناگون که عینیت ندارد به تفکر بپردازند 13 n"/>n"/>، 20 National Institute for Healthcare Research Myers Paloutzian & Park Elkind Goldman Fowler Oser Cox Sensorimotor period Preoperational period Period of concrete operation period of formal operation Morrison پیاژه زمانی که مفاهیم معنوی از قبیل تشکیل تصویر خدا در کودکان را بررسی میکند، این مسئله را از دیدگاه شناختی مدنظر قرار میدهد.
بنابراین از یکسو با توجه به اهمیت نقش تصور از والدین و تصور از خود در درک مفهوم خدا و تأثیرات این تصورات در تمام زوایای زندگی، و از سوی دیگر با توجه به اینکه تحقیقات 7 t &a 8 66" Text=" Shaman"/>66" Text=" Shaman"/>، 2016) گزارش کردهاند که درک مفهوم خدا در فرهنگهای مختلف میتواند ناشی از زمینههای متفاوتی باشد به Derooz, Iedema & Miedema Archetype Heiphetz, Lane, Waytz& Young Vaden & Woolley Kim Dickie, Ajega, Kibylak & Nixon Knight, Sousa, Barrett & Atran Shaman پژوهشها در زمینه فرهنگی ایران؛ هدف پژوهش حاضر بررسی مراحل تحول معنوی و درک مفهوم خدا در کودکان و نوجوانان 7 تا 14 ساله هست.