خلاصه ماشینی:
"خلاصهء سخن در این مورد از این قرار بود: اصطلاح«علوم و فلسفه عرب»که فلسفه و علوم اسلامی را به«عرب»منسوب میدارد گذشته از اینکه حقی از مسلمانان را که در طی قرون و اعصار از چین و ترکستان گرفته تا اندونزی و مالزی و از هند و شبه قاره تا سرزمین اندلس ضایع میکند از نظر علمی نادرست است و مناسب شأن مؤسسهای علمی نیست که پا روی اصول علمی بگذارد و چون بحث در این موضوع مجلسی جداگانه را اقتضا میکند به طور اجمال اشاره به چند نکته که این مسئلهء بدیهی را روشن میسازد مینماید: 1-علی بن ربن طبری پزشک قرن سوم هجری که در طبرستان از بلاد شمالی ایران به دنیا آمده و مدتی کاتب مازیار بن قارن بوده در کتاب پزشکی خود فردوس الحکمة مکررا اشاره به بلاد خود طبرستان میکند و مشاهدات خود را از گلها و گیاهان و پرندگان و جانوران آن بلاد اظهار میدارد آیا وقتی او به صراحت میگوید:«پدرم از کاتبان شهر مرو بود»و در جایی میگوید:«از بلاد خود به سر من رای کشانده شدم»و در جایی دیگر میگوید:«برای مازیار بن قارن به زبان محلی خویش چیز مینوشتم»آیا طبرستان که بلاد او بوده عربستان بوده و زبان او که طبری بوده به معنی زبان عربی است که اکنون او را«طبیب عرب»بنامیم."