چکیده:
رﺳﺎﻧﻪﻫﺎ ﺑﺎ ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬاری و ﻣﻬﺎرت دﻫﯽ ﺑﻪ اﻓﮑﺎر ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﻪ اﻧﻌﮑﺎس واﻗﻌﯿﺖﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد در ﭼﻬﺎرﭼﻮب اﻫﺪاف ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﺧﻮد در اﺑﻌﺎد ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﭙﺮدازﻧﺪ در ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ، ﺟﺎﯾﮕﺎه رﺳﺎﻧﻪﻣﻠﯽ در ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﮐﺸﻮر ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﺒﮑﻪی اﺳﺘﺎﻧﯽ اﯾﻼم، ﻣﻮرد ﺑﺤﺚ واﻗﻊ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﭘﯿﺸﺒﺮد ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﺑﺎ اﺗﮑﺎ ﺑﻪ ﺗﻔﺎوت ﺧﺮده ﻓﺮﻫﻨﮓﻫﺎ و ﺗﻨﻮع واﮐﻨﺶ آﻧﻬﺎ در ﻣﻘﺎﺑﻞ روﯾﺪادﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺷﮑﻞ ﻣﯽﮔﯿﺮد. از اﯾﻦ ﻣﻨﻈﺮ رﺳﺎﻧﻪ ﻣﻠﯽ ﺧﺼﻮﺻﺎ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎی اﺳﺘﺎﻧﯽ ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻨﻮع ﺧﺮده ﻓﺮﻫﻨﮓﻫﺎ ﻓﺮﺻﺖ ﺑﺮاﺑﺮی ﺑﺮای ﮔﺮوهﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻓﺮاﻫﻢ ﮐﻨﻨﺪ و ﺣﻤﺎﯾﺖ و ﺗﻘﻮﯾﺖ از ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺑﻮﻣﯽ و ﻣﻨﻄﻘﻪای در راﺳﺘﺎی ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﻠﯽ ﮐﺸﻮر را ﻣﺤﻮر ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﺷﺎن ﻗﺮار دﻫﻨﺪ. از ﺳﻮﯾﯽ اﻣﺮوزه ﺟﺬب ﻣﺨﺎﻃﺒﯿﻦ ﺑﺎ ﺑﺎورﻫﺎ و آداب و رﺳﻮم ﻣﺘﻔﺎوت و ﺣﻀﻮر ﻣﻮﻓﻖ در ﻋﺮﺻﻪ رﻗﺎﺑﺖ رﺳﺎﻧﻪای ﺟﻬﺎن ﺑﺮاﺳﺎس روﯾﮑﺮدﻫﺎی ﺳﻨﺘﯽ آزﻣﻮﻧﯽ دﺷﻮار ﺑﺮای رﺳﺎﻧﻪ ﻣﻠﯽ ﺑﻮﯾﮋه ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی اﺳﺘﺎﻧﯽ اﺳﺖ. ﻟﺬا در ﺷﺮاﯾﻂ ﭘﯿﭽﯿﺪه رﺳﺎﻧﻪای ﻓﻌﻠﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی راﻫﺒﺮدی ﯾﮑﯽ از ﺟﺎﻣﻊﺗﺮﯾﻦ روﯾﮑﺮدﻫﺎی رﺳﺎﻧﻪ ای ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﯽ آﯾﺪ. ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس رﺳﺎﻧﻪ ﻣﻠﯽ در ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﮐﺸﻮر ﺟﺎﯾﮕﺎه وﯾﮋهای داﺷﺘﻪ و ﺿﺮورت ﻣﻮاﺟﻬﮥ ﭘﻮﯾﺎی آن در زﻣﯿﻨﻪ ﺷﺒﮑﻪﻫﺎی اﺳﺘﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ روﯾﮑﺮد ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی راﻫﺒﺮدی ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﺗﻮﺟﻪ و ﺗﻼش ﻣﻀﺎﻋﻒ اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﻇﺮ ﺑﺎ روش ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ و ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ رﺳﺎﻧﻪ ﻣﻠﯽ، ﺑﺎ اﺗﺨﺎذ ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎی ﭘﻮﯾﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺗﺮﮐﯿﺐ آن ﺑﺎ ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺑﻮﻣﯽ، ﻣﺤﻠﯽ و ﻋﺎﻣﻪ ﻣﺮدم ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﺗﻮزﯾﻊ اﻃﻼﻋﺎت در ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﻧﻘﺶ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪهای در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﮐﺸﻮر دارد.
خلاصه ماشینی:
com چکیده رسانهها با تأثیرگذاری و مهارت دهی به افکار عمومی میتوانند به انعکاس واقعیتهای موجود در چهارچوب اهداف مورد نظر خود در ابعاد مختلف بپردازند در مقاله حاضر، جایگاه رسانهملی در ساختار مهندسی فرهنگی کشور با توجه به بررسی شبکهی استانی ایلام، مورد بحث واقع شده است.
در این راستا، این مقاله بهدنبال پاسخدادن به این پرسش است که: باوجود ویژگیها، کارکردها و تأثیرات رسانه های مختلف، نقش صدا و سیما وبه صورت خاص شبکه استانی مرکز ایلام و جایگاه آن در نظام مهندسی فرهنگی جامعه چگونه باید باشد؟ فرضیه ای که ارائه میشود به ایین صورت است که: از آنجا که رسانه ملی، با توجه به تولید و توزیع اطلاعات در جامعه، نقش تعیین کنندهای در توسعه فرهنگی کشور دارد لذا با اتخاذ سیاستهای پویای اجتماعی و ترکیب آن با سیاستهای فرهنگی بومی، محلی و عامه مردم نقش بسزایی در افزایش رشد فرهنگ جامعه ایفا کرده که این امر به تسریع فرایند مهندسی فرهنگی کمک خواهد نمود.
بنابراین، میتوان گفت رسانه ملی، با توجه به تولید و توزیع اطلاعات در جامعه، نقش تعیین کنندهای در توسعه فرهنگی کشور داشته و با اتخاذ سیاستهای پویای اجتماعی و ترکیب آن با سیاستهای فرهنگی بومی، محلی و عامه مردم نقش بسزایی در افزایش رشد فرهنگ جامعه ایفا کرده که این امر به تسریع فرایند مهندسی فرهنگی کمک خواهد نمود.
لذا، با توجه به ضرورتهای مطالعه درباره مهندسی فرهنگی در این مقاله جایگاه رسانه ملی و به صورت خاص شبکه استانی مرکز ایلام در مهندسی فرهنگی مطالعه و بررسی شده است.