چکیده:
امروزه منابع انسانی تاثیرات شگرفی بر افزایش عملکرد و پیشرفت یک سازمان دارد. در این راستاء تحقیقات متعدد گویای
این واقعیت است که افزایش تعهد سازمانی و بازاریابی داخلی بر چگونگی عملکردآن سازمان مثبت دارد.هدف پژوهش
حاضر تعیین اثر بازاریابی داخلی بر عملکرد شغلی از طریق تعهد سازمانی در اداره کل تعاون کار ورفاه اجتماعی خراسان
جنوبی میباشد. این پژوهش از نظر نحوة گردآوری دادههاء توصیفی- و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل
۰ کارمند اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی میباشد که از این تعداد, ۲٩ نفر با استفاده از روش نمونهگیری
تصادفی طبقهای نسبی و از طریق فرمول تعیین حجم نمونه کوکران به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری
اطلاعات, از پرسشنامه بازاریابی داخلی مونی و فورمن (۱۹۹۵) پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون(۱۹۷۰) پرسشنامه تعهد
سازمانی آلن و میپر (۱۹۹۰) استفاده شده است. با توجه به این که پرسشنامه استاندارد بوده است از نظر روایی مورد تایید
اساتید مجرب دانشگاه آزاد واحد بیرجند قرارگرفت. برای پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده که پایایی
پرسشنامه بازاریابی داخلی ۰/۷۵۷ پرسشنامه عملکرد شغلی ۰/۹۵۶ پرسشنامه تعهد سازمانی ۰/۹۴۲ میباشد. جهت بررسی
فرضیات تحقیق از آزمون رگرسیون و مدل معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی و برای تجزبه وتحلیل دادهها
از نرم افزار PLS Smart استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بازاریابی داخلی بر عملکرد شغلی اثر معناداری دارد. این
یافتهها وجود اثر مثبت و معنادار بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی و تعهد سازمانی بر عملکرد شغلی را نیز مورد تایید قرار
میدهد. همچنین بین مولفههای بازاریابی داخلی (چشمانداز, توسعه و پاداش) با عملکرد شغلی اثر مثبت و معناداری وجود دارد
و تعهد سازمانی در اثر بین بازاریابی داخلی و مولفههای آن با عملکرد شغلی نقش میانجی را ایفا میکند.