چکیده:
هدف: هدف تحقیق حاضر شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای اخلاق حرفهای اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور بر اساس آموزههای اسلامی بوده است. روش: روش این پژوهش از نوع کیفی-کمّی است. جامعۀ آماری تحقیق حاضر تمامی دانشجویان واحدها و مراکز دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 384 نفر برآورد شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامۀ محققساختهای است که پس از سنجش روایی و پایایی آن در اختیار نمونۀ آماری قرار گرفت. یافتهها: با بررسی متون و منابع اسلامی، به ویژه آیات قرآنی و نهجالبلاغه، مؤلفههای سیگانۀ اخلاق حرفهای استخراج شد. نتیجهگیری: از دیدگاه دانشجویان، میانگین هر یک از مؤلفههای اخلاق حرفهای در بین اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی بالاتر از حد متوسط است. از بین مؤلفههای سیگانۀ اخلاق حرفهای، به ترتیب: «خدامحوری اساتید» و «پرهیز از داشتن هرگونه روابط شخصی نزدیک با دانشجویان»، بیشترین و کمترین امتیاز را در بین اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی کسب کردهاند.
Objectives: The purpose of this study is to identify and prioritize the components of professional ethics of faculty members of Payame Noor University based on Islamic teachings. Method: The method of the present survey is qualitative- quantitative and for this purpose, 30 components of professional ethics were extracted by examining texts and Islamic sources, in particular Quranic verses and Nahj al-Balaghah. The statistical population of this study is all students of the units and centers of Payame Noor University of East Azarbaijan. The sample size is 384 by Morgan table. The data gathering tool was a researcher-made interview and a researcher-made questionnaire. After assessing its validity and reliability, it was provided to the statistical sample. Descriptive and inferential statistical methods were used to analyze the collected data. Results: The results indicate that from the viewpoint of students, the average of each of the components of professional ethics among faculty members of Payame Noor University of East Azarbaijan is higher than the average rate. Among the 30 components of professional ethics, the "professor’s theocentric behavior" and "avoidance of any personal relationships with students" have the highest and the lowest points among faculty members of Payame Noor University of East Azarbaijan.
خلاصه ماشینی:
نتيجه گيري: از ديدگاه دانشجويان، ميانگين هر يک از مؤلفه هاي اخلاق حرفه اي در بين اعضاي هيئت علمي دانشگاه پيام نور استان آذربايجان شرقي بالاتر از حد متوسط است .
Friedman Test مطابق جدول ٩، خيدو محاسبه شده(٤٨٤/٤٤٣) از خيدو با درجۀ آزادي ٢٩ و ٠٠٥ (١٥/٠٩) بزرگتر و سطح معناداري آزمون فريدمن انجامشده(٠٠٠=P) از حداقل سطح معناداري(٠/٠٥) کوچک تر است ؛ پس مي توان نتيجه گيري کرد که بين ميزان رعايت هر يک از مؤلفه هاي اخلاق حرفه اي اعضاي هيئت علمي دانشگاه پيام نور استان آذربايجان شرقي، تفاوت معنادار وجود دارد.
و) نتيجه گيري و بحث نتايج حاصل از بررسي و آزمون سؤالهاي تحقيق حاضر نشان ميدهد: سؤال اول: با توجه به يافته هاي پژوهش ، تمامي مؤلفه هاي اخلاق حرفه اي در بين اعضاي هيئت علمي دانشگاه پيام نور استان آذربايجان شرقي با حداقل ميانگين ٣/٧٠ و واريانس ١/٠٢، بالاتر از حد متوسط است .
اين نتيجه نشان ميدهد که از ديدگاه دانشجويان؛ ميانگين هر يک از مؤلفه هاي اخلاق حرفه اي در بين اعضاي هيئت علمي دانشگاه پيام نور استان آذربايجان شرقي بالاتر از حد متوسط است .
اين نتيجه نشان ميدهد که از ديدگاه دانشجويان؛ ميانگين هر يک از مؤلفه هاي اخلاق حرفه اي در بين اعضاي هيئت علمي دانشگاه پيام نور استان آذربايجان شرقي بالاتر از حد متوسط است .
سؤال سوم: با توجه به يافته هاي پژوهش ، وضعيت اخلاق حرفه اي در بين اعضاي هيئت علمي دانشگاه پيام نور استان آذربايجان شرقي با ميانگين ٧٨/٦٧ و واريانس ١٤/٣١، بالاتر از حد متوسط است .