چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف کاوش پدیدارشناسانه در تعیین شایستگیهای کارآفرینان دانشآموخته در قلمرو رشتههای علوم اجتماعی و رفتاری انجام شد. روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و استفاده از روش پدیدارشناسی انجام شد. جامعۀ پژوهش، افراد کارآفرین در قلمرو رشتههای علوم اجتماعی و رفتاری بودند که 12 نفر از آنان به طور هدفمند و با تکنیک معیاری و روش گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. فرایند تحلیل دادهها در بخش مصاحبۀ نیمه ساختاریافته با دانشآموختگان کارآفرین در رشتههای علوم اجتماعی و رفتاری، استقرایی بود که در سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. یافتهها: شایستگیهای افراد کارآفرین در قلمرو رشتههای علوم اجتماعی و رفتاری، سه مقولۀ اساسی شایستگیهای نگرشی کارآفرینانه(هشت زیرمقوله)، شایستگیهای مدیریتی کارآفرینانه(شش زیرمقوله) و شایستگیهای فنی کارآفرینانه(پنج زیرمقوله) را شامل میشود. نتیجهگیری: ضروری است که دستاندرکاران و برنامهریزیان درسی برای سوق دادن دانشجویان قلمرو رشتههای علوم اجتماعی و رفتاری به سوی کارآفرینی با تأکید بر فرهنگ اسلامی جامعه، اقدامات لازم را برای بازنگری سرفصلهای برنامۀ درسی با توجه به اضافه کردن شایستگیهای مورد نظر در این حوزه اتخاذ کنند. این امر میتواند راهبردی مطلوب برای ایجاد نوع جدیدی از دانشگاهها، با عنوان دانشگاههای اسلامی کارآفرین باشد.
Objectives: This study aims at Phenomenological Exploration of Identification Entrepreneurial Competencies in the Fields of Social and Behavioral Sciences. Method: This research is conducted with a qualitative approach using the phenomenological method. The research objects include students in the Fields of Social and Behavioral Sciences at University of Tehran. Twelve of them were selected with snowball sampling for achieving a theoretical saturation. The process of data analysis in the section semi-structured interviews was Inductive and was analyzed in three stages open, axial and selective coding. Results: The results illustrated that Entrepreneurial Competencies in the Fields of Social and Behavioral Sciences embrace Three main categories and 19 sub-categories including entrepreneurial attitudes competencies (8 subcategories) , entrepreneurial management competencies (6 subcategories) and entrepreneurial technical competencies (5 subcategories). Conclusion: Therefore, it is imperative that decision makers and curriculum developers help students in the Fields of Social and Behavioral Sciences Towards entrepreneurship and take the necessary steps to revise the curriculum with regard to adding competencies in this Field With emphasis on Islamic culture community.
خلاصه ماشینی:
مقولۀ فرعي ٨: آيندهنگري در کسب وکار مصاحبه با افراد کارآفرين در قلمرو رشته هاي علوم اجتماعي و رفتاري نشان داد که آيندهنگري در کسب وکار، يکي ديگر از شايستگيهاي اين افراد است .
مقولۀ فرعي ٣: مديريت پروژه در کسب وکار مديريت پروژه در کسب وکار، يکي از شايستگيهاي مهم افراد کارآفرين در قلمرو رشته هاي علوم اجتماعي و رفتاري بيان شده است .
مقولۀ فرعي ٤: مديريت دانش در کسب وکار شرکت کنندگان در مصاحبه ، مديريت دانش در کسب وکار را يکي ديگر از شايستگيهاي مهم افراد کارآفرين در قلمرو رشته هاي علوم اجتماعي و رفتاري در نظر گرفتند.
مقولۀ فرعي ٥: مديريت بحران در کسب وکار مديريت بحران در کسب وکار، به عنوان يکي از شايستگيهاي مهم افراد کارآفرين در قلمرو رشته هاي علوم اجتماعي و رفتاري توسط مصاحبه شوندگان مورد اشاره قرار گرفت .
مقولۀ فرعي ٣: استفاده از رايانه در کسب وکار استفاده از رايانه در کسب وکار يکي ديگر از شايستگيهاي مهم افراد کارآفرين در قلمرو رشته هاي علوم اجتماعي و رفتاري است .
مقولۀ فرعي ٥: استفاده از پژوهش در کسب وکار مشارکت کنندگان در مصاحبه استفاده از پژوهش در کسب وکار را يکي ديگر از شايستگيهاي مهم افراد کارآفرين در قلمرو رشته هاي علوم اجتماعي و رفتاري در نظر گرفتند.
"Entrepreneurial Characteristics amongst University Students: some Insights for Entrepreneurship Education and Training in Turkey".