چکیده:
بسیج نیروها و امکانات از نیازهای اساسی در امر دفاع است که مورد تأکید قرآن کریم، امام خمینی (ره) و فرماندهی معظم کلقوا بوده است. این تحقیق بهدنبال پاسخ به این پرسش اصلی است که عوامل مؤثر بر جذب حداکثری نخبگان جوان و راهبردهای افزایش نقش آنان در ارتقای کمی و کیفی بسیج علمی و دانشگاهی کدامند؟در این تحقیق، از روش پیمایشی برای گردآوری نظرات نخبگان، مسئولان و خبرگان مربوط به این امر، از ابزار پرسشنامه و نیز برگزاری جلسههای کارشناسی و تشکیل گروهکاری و همچنین روش کتابخانهای و اسنادی برای مطالعه اسناد، متون (نظری، تجربی و آماری) استفاده شده است. با توجه به محدود بودن جامعة نخبگان در کشور و تعداد موجود جامعه با استفاده از فرمول کوکران، از میان 12319 نفر نخبة کشور، 300 نفر (که بخشی از آنان عضو بسیج هستند)، به صورت تصادفی، انتخاب و بین ایشان پرسشنامة مربوط، توزیع و گردآوری شد. براساس یافته های تحقیق، برخورداری از ساختار و سازمان نرمافزاری و سختافزاری مستقرِ ارتقایابنده و دانشمحور در بسیج مهم ترین عامل مؤثر بر جذب حداکثری نخبگان جوان در بسیج می باشد.
The mobilization of resources is the basic needs of defense that it was emphasized by the Quran, Imam Khomeini and Supreme Commander-in-Chief. This study is sought to answer the main question that which are factors affecting on young`s maximum absorption and strategies to increase their role in enhancing the quality and quantity in country`s scientific and academic mobilization? In this study we used a survey to collect feedback from experts, officials and experts on this issue, questionnaires and expert meetings and the formation of workgroup and library and documentary techniques to study the documents and texts (theoretical, empirical and statistical). Due to the limited number of existing society and the elite in society by using Cochran formula, from the 12319 elite of the country, 300 (a part of them are members of the Basij), randomly selected and among them we were distributed the questionnaire. Based on the results, enjoyment of structure and the constant and knowledge-based software and hardware organization are the most important factor in young`s maximum absorption in Basij
خلاصه ماشینی:
جمع بندی در پاسخ بـه پرسـش اصـلی «عوامـل مـؤثر بـر جـذب حـداکثری نخبگـان جـوان و راهبردهای افزایش نقش آنان در ارتقای کمی و کیفی بسیج علمی و دانشـگاهی کدامنـد؟» موارد زیر به عنوان «عوامل مؤثر بر جذب حداکثری نخبگان در بسیج » تأیید شدند: (١) برخورداری از ساختار و سازمان نرم افزاری و سخت افزاری مسـتقر ارتقایابنـده و دانش محور در بسیج ، (٢) انســجام ، یکپــارچگی و هدفمنــدی هوشــمند بســیج در تــدوین و مــدیریت چشم انداز، سیاست ها و راهبردهای حوزة فعالیت های علمی و پروهشی، (٣) اصالت خلاقیت و نوآوری علمی در ماهیت سازمانی بسیج ، (٤) قابلیت سامانه های فنـاوری اطلاعـات بسـیج در انجـام فعالیـت هـای مـؤثر در عرصه های علمی و پژوهشی، (٥) وجود مراکز و مؤسسه های موردنیاز برای نظریه پردازی، طراحی، نمونـه سـازی و تجاریسازی ایده های نخبگان علمی در بسیج ، (٦) قابلیت گسترش مستمر مراکـز و مؤسسـه هـای علمـی، آموزشـی، مشـاوره ای، آزمایشگاهی بسیج در سراسر کشور، (٧) ظرفیت توسعۀ نهضت نرم افزاری و تولید علم در فعالیت های بسیج ، (٨) داشتن همکاریهای علمی و پژوهشی با دانشگاه ها و مراکز علمی کشور، (٩) قابلیت ترویج و تعمیق روحیۀ مجاهـدت علمـی و کاوشـگری در چـارچوب ارزش ها و آموزه های اسلامی، (١٠) وجود زمینه های کارآفرینی در تمامی حوزه های مأموریتی بسیج ، (١١) حاکمیــت نگــرش راهبــردی و تخصصــی در حــوزة تعامــل بــا نخبگــان و دستاوردهای علمی آنان در بسیج ، (١٢) قابلیت جذب حداکثری نخبگان علمی مبتنی بر معیار جذب افراد غیـر همسـو با نگرش های ملی و یا اسلامی در بسیج ، (١٣) بهره مندی از نظام تکریم اثربخش نخبگان علمی در بسیج ، (١٤) بهـره منـدی از نظـام و شـاخص هـای شایسـته سـالاری در فراینـد نخبـه یـابی، نخبه گزینی، نخبه پروری و الگوسازی علمی نخبگان در بسیج ، (١٥) برخورداری از سبک مدیریتی و فرماندهی معنویت محور، (١٦) تعدد و تنوع عرصه های علمی و پژوهشی در بسیج ، (١٧) برخورداری از قابلیت های آموزش تخصصی در رشته هـای جدیـد و بـومی در بسیج ، (١٨) گستردگی تعامل ها و ارتباطات با بخش هـای دانشـگاهی، پژوهشـی، دولتـی و صنوف تولیدی و خدماتی، (١٩) تعدد و تنوع ساختاری اقشار و رده های بسیج در سراسر کشور، (٢٠) قابلیت استفاده از ظرفیت های حوزه های علمیه و طلاب برای نظریه پـردازی و تولید علم در حوزه های علوم انسانی، (٢١) حضور بسیج و بسیجیان در مرزهای حرکت انقلاب اسلامی، (٢٢) وجود ظرفیت های پژوهشی و تحقیقاتی در اقشار مختلف بسیج ، (٢٣) قابلیت مقابله با اقدام های تخریبی و سیاه نمایی دشمنان (نظام سلطه ) در مـورد توانمندیهای بسیج به ویژه در عرصه های علمی، (٢٤) مشارکت و تعامل پذیری بالای نخبگان در ساختار مدیریتی عرصه هـای علمـی بسیج .