خلاصه ماشینی:
"پس پاسخ پرسش مزبور این خواهد بود که تغییر معلوم جزئی به هیچ وجه موجب تغییر در علم حق نخواهد شد و در اینجاست که معلوم میشود متکلمان نیز در باب علم خداوند به جزئیات،همان راهی را میپیمایند که ابنسینا آن را طی کرده است زیرا همانگونه که ابن سینا علم خدا را به اشیاء از قبیل علم حصولی به شمار میآورد متکلمان نیز به علم حصولی خدا قائلند در مورد تغییر جزئیات و ثابت بودن علم خدا نیز،متکلمان چیزی بر خلاف نظریهء ابن سینا ابراز نداشتهاند به این ترتیب میتوان گفت طعن متکلمان بر سخن ابن سینا در باب علم حق به جزئیات، بیوجه است وقتی این طعن با صدور حکم تکفیر توأم باشد متهورانه و غیر منصفانه نیز خواهد بود این تنها حجتالاسلام غزالی نبود که در مورد علم حق به جزئیات،ابن سینا را تکفیر کرد،بلکه بسیاری از متکلمان دیگر نیز اعم از شیعه و سنی در این باب اظهار نظر نموده و از صدور حکم تکفیر خودداری نکردهاند.
با توجه به آنچه در اینجا ذکر شد به آسانی میتوان دریافت که علامه مجلسی برای اثبات علم حق تبارک و تعالی به جزئیات و توجیه عقلانی آن تلاش و کوشش بسیار کرده و آنچه در توان داشته به کار برده است ولی کسانی که با فلسفهء اسلامی آشنایی دارند بخوبی میدانند که تلاشهای این محدث بزرگ ضمن اینکه از نوعی تکلف خالی نیست نتیجهای نیز جز آنچه شیخ الرئیس ابوعلی سینا در کمال صراحت و روشنی در این باب ابراز داشته در بر نخواهد داشت."