چکیده:
این نوشتار بهدنبال کشف نظر ائمهی معصومین(ع) در رابطه با ساختار قدرت سیاسی است و میکوشد به این سوال پاسخ دهد که ساختار قدرت سیاسی از منظر احادیث معصوم(ع) بر چه مبنایی استوار میباشد؟ برای نیل به این هدف، از روش تحلیل مضمون و شبکهی مضامین استفاده کردهایم؛ جهت استنباط نیز به احادیث معصوم مراجعه نمودهایم. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در روایات، ساختار قدرت از خداوند متعال شروع شده و با رسول او ادامه یافته و براساس نظام امامت و ولایت استوار میشود؛ در عصرغیبت نیز فقیه جامعالشرایط بهعنوان نزدیکترین فرد به امام معصو م، رهبری و ولایت امر را برعهده خواهد گرفت. این امر جنبه ثبوتی دارد و جهت تحقق و استمرار قدرت نیازمند مقبولیت از جانب مردم است که بهصورت بیعت، مشورت و نظارت عینیت پیدا میکند و جنبهی اثباتی دارد.
خلاصه ماشینی:
جدول تبديل مضمون پايه اي به سازمان دهنده وفراگير (به تصویر صفحه رجوع شود) ٩ علماء وارث پيامبران هستند ١٠ فقهاي مؤمن به عنوان نگهبانان اسلام هستند فقيه جنبه ولايت الهي کساني که از سخنان و سيره پيامبر پيروي مي کنند دارد 11 جانشين پيامبر هستند ١٢ امامان معصوم (ع ) واليان امر خدا ١٣ امامت جانشيني خدا ورسول خداست انتصابي بودن ولايت ١٤ واگذاري امر خداوند به رسول خدا، امامان معصوم امام معصوم (ع ) از عامل قدرت سياسي مشروع ١٥ امامت عهدوپيماني است از جانب خداوند براي افراد معين جانب خداوند و پيامبر ١٦ خداوند حضرت علي (ع ) را پيشواي خلق قرار داده است .
ولايت پيامبر ٢١ باطل بودن امامت فرد ظالم ولايت ظالم ٢٢ خداوند در قيامت با پادشاه ستمگر سخن نمي گويد عامل قدرت ٢٣ دستور خداوند بر منع مراجعه به طغيانگر ولايت طاغوت سياسي نامشروع ٢٤ نهي نمودن والي از سرکشي و جباريت ولايت جبار ٢٥ عدم پذيرش نماز فردي که مردم از امامت وي ناراضي باشند حضور و مقبوليت مردمي ٢٦ نقش مردم در حمايت واستمرار از قدرت امام تحقق و استمرار قدرت ٢٧ خداوند در رابطه با انتخاب ولايت اجازه به مردم نداده است عدم مشروعيت مردمي ٢٨ بيعت اميرالمومنين (ع ) از مردم براي رسول خدا بيعت روش تحقق قدرت ٢٩ منع از بيعت شکني مردم با امام منع از بيعت شکني نقش سياسي ٣٠ ترک امر به معروف حاکميت اشرار بر مردم مردم ٣١ خيرخواهي امامان توسط مردم نظارت بر قدرت ٣٢ خيرخواهي پيشوايان دين استفاده نکردن از رأي و نظر ديگران به خطرافتادن 33 مشورت مي باشد.