خلاصه ماشینی:
سؤالی که باید پاسخ بدهیم، این است که چرا شیعه ادعا میکند آیه ابلاغ در ارتباط با ولایت امیرالمؤمنین علیهالسلام است؟ (يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْکَافِرِينَ( 3 « ای پیامبر!
(مَا أُنْزِلَ( اینجا تمام نشده؛ بلکه باید بقیة آیه را نیز خواند؛ زیرا این آیه سه نشانه برای (مَا أُنْزِلَ( ذکر کرده است: اول اینکه وزن آن به اندازة وزن رسالت پیغمبر( است؛ زیرا میفرماید که اگر بیان نکنی، رسالت خدا را ابلاغ نکردهای (وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ( میپرسیم: آیا وزن بیان مسائل حج برابر با کل رسالت پیغمبر( میتواند باشد؟ دومین نشانه اینکه (مَا أُنْزِلَ( چیزی است که پیغمبر( از گفتن آن به امت خویش واهمه دارد؛ زیرا میفرماید: (وَ اللَّهُ يَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ( این (النَّاسِ( همان امت است؛ و الا در آخرین حج پیامبر( که معروف به حجةالبلاغ بوده است یهودی، کافر و مشرکی وجود نداشت.
از این آیه معلوم میشود که مقام شهادت و گواه بودن حضرت عیسی علیهالسلام مقید به زمان حیاتش بوده است زیرا دارد: (مَا دُمتُ فِیهِم(؛ اما (فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي( بعد از اینکه از دار دنیا رفتم (کُنْتَ أَنْتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ( دیگر من شاهد نیستم؛ اما دربارة پیغمبر( هیچ قیدی ندارد، به طور کلی و مطلق فرموده است: (إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذيراً(.