چکیده:
از مهمترین سازوکارها و ابزار تأمین اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، تدوین، تنظیم و اعمال دیپلماسی فرهنگی کارامد به عنوان نمونه بارز و اعلای دیپلماسی عمومی و قدرت نرم آن است. دیپلماسی فرهنگی توسط دولت ها هدایت می شود اما در برخی اوقات توسط سایر بازیگران غیردولتی نیز اجرا می گردد که به عنوان پشتیبان اهداف سیاست خارجی و ابزاری برای دیپلماسی عمومی محسوب می شود. با وقوع انقلاب اسلامی ایران، به دلیل ماهیت انقلابی و تضاد ایدئولوژیک با آمریکا، کشورهای غربی و متحدان منطقه ای آنها، چهار دهه است که ایران هراسی به عنوان ابزاری از سوی آنها برای محدود کردن فعالیت های فرامرزی و در نهایت منزوی ساختن جمهوری اسلامی ایران در حال انجام می باشد. پرسش اصلی این تحقیق آن است کـه دیپلماسی فرهنگی ایران بـرای مقابله با ایران هراسی چگونه بوده است؟ بنـا بـر یافتـه های ایـن تحقیق که با روش توصیفی-تبیینی انجام گرفته است، فرضیه تحقیق عبارت است از اینکه با توجه به ظرفیت های مطلوب دیپلماسی فرهنگی ایران، استفاده از این ظرفیت ها بخاطر تعدد مراکز تصمیم گیری، منفعلانه بوده و نتوانسته به عنوان ابزاری در خدمت دیپلماسی عمومی و قدرت نرم ایران قرار گیرد تا با استفاده از ابزارهای مختلف، ایران هراسی را به چالش کشیده و با آن مقابله نماید
<strong> </strong> It is one of the most important mechanisms and means of acquiring foreign policy goals of the Islamic Republic of Iran, the formulation, regulation and implementation of effective cultural diplomacy as a prominent example of the supreme diplomacy and its soft power. Cultural diplomacy is conducted by governments, but it is sometimes performed by other non - governmental actors, which are regarded as a support for foreign policy objectives and means of public diplomacy. With the events of the Islamic Revolution in Iran, because of the nature of the revolution and ideological conflict with the USA, Western countries and their regional allies, Iran has been on the verge of fear as a form of Iran phobia, from opposites in the scope of States and Muslim and Non Muslim nations. The main question of this research is that “How was Iran’s cultural diplomacy confronting with Iran phobia? According to the research findings; which has been done using descriptive method; the research hypothesis is that, considering the favorable capacities of Iranian cultural diplomacy, the use of these capacities is passive because of the multiplicity of decision - making centers and has failed to serve as a tool in the service of public diplomacy and Iran's soft power, and using different tools, challenges to the Iran phobia and confront it.