چکیده:
این تحقیق بر اساس دو مقوله مدیریت دانش و یادگیری سازمانی، در پی طراحی یک شکبه اثربخش جهت تبادل تجارب مدیران موفق سازمانی است. هدف این تحقیق، طراحی و استقرار شبکه مبادله تجارب مدیران موفق سازمان میباشد. این مطالعه به شکل توصیفی-پیمایشی انجام شده و جامعه آماری آن شامل کلیه مدیران شرکتهای فعال در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران میباشد. دادههای تحقیق با استفاده از توزیع پرسشنامه در بین نمونه آماری بدست آمده و فرضیات تحقیق با استفاده از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج نشان داد که سبک رهبری با ضریب مسیر 77/0، استراتژیهای تحولگرا با ضریب مسیر 79/0، فرهنگ سازمانی با ضریب مسیر 88/0 و سیستم پاداش با ضریب مسیر 83/0 همگی تاثیر مثبت و معنیداری بر شکلگیری شبکه مبادله تجارب مدیران موفق سازمان دارند. با توجه به تایید اعتبار مدل مفهومی تحقیق، میتوان از متغیرهای این تحقیق جهت طراحی و استقرار شبکه مبادله تجارب مدیران استفاده نمود.
خلاصه ماشینی:
طراحی و استقرار شبکه مبادله تجارب مدیران موفق سازمان مریم نوری زاده* 1 تاریخ دریافت: 27/06/1398 تاریخ چاپ: 11/08/1398 چکیده این تحقیق بر اساس دو مقوله مدیریت دانش و یادگیری سازمانی، در پی طراحی یک شکبه اثربخش جهت تبادل تجارب مدیران موفق سازمانی است.
نتایج نشان داد که سبک رهبری با ضریب مسیر 77/0، استراتژیهای تحولگرا با ضریب مسیر 79/0، فرهنگ سازمانی با ضریب مسیر 88/0 و سیستم پاداش با ضریب مسیر 83/0 همگی تاثیر مثبت و معنیداری بر شکلگیری شبکه مبادله تجارب مدیران موفق سازمان دارند.
شکل 3- نتایج مدل معادلات ساختاری در حالت مقادیر معناداری آزمون نخستین فرضیه نشان داد که قدرت رابطه میان سبک رهبری و شکلگیری شبکه مبادله تجارب مدیران برابر 77/0 است که مقدار قابل قبولی محسوب میشود.
نتیجه آزمون فرضیه نخست تحقیق نشان داد که سبک رهبری سازمانی تاثیر مثبت و معناداری بر شکلگیری شبکه مبادله تجارب مدیران موفق سازمان دارد.
آزمون فرضیه سوم نشان داد که فرهنگ سازمانی تاثیر مثبت و معناداری بر شکلگیری شبکه مبادله تجارب مدیران موفق سازمان دارد.
آزمون فرضیه چهارم نشان داد که سیستم پاداش تاثیر مثبت و معناداری بر شکلگیری شبکه مبادله تجارب مدیران موفق سازمان دارد.
در مجموع نتایج بدست آمده در این تحقیق بیانگر آن است که با فراهم آوردن مقدماتی چون فرهنگ سازمانی حامی یادگیری، سبک رهبری، تدوین استراتژیهای تحولگرا و استفاده از سیستم پاداش میتوان زمینه لازم برای طراحی و استقرار شبکه مبادله تجارب مدیران موفق سازمان را فراهم آورد.