چکیده:
هدف: هدف از نگارش این مقاله ارزیابی سهم ابعاد اجتماعی بهزیستی ذهنی در رویکردها و برنامههای مختلف پیشگیری از مصرف مواد در بین نوجوانان است. روش: ابتدا با استفاده از روش پیمایش، ابعاد اجتماعی بهزیستی ذهنی و همچنین نگرش نسبت به مواد در بین 600 نفر از دانشآموزان عادی، و پرخطر 14 الی 17 سال شهر تهران که به شیوه نمونهگیری خوشهای تصادفی از پنج بخش جغرافیایی این شهر انتخاب شده بودند، سنجیده شد. ابزار مورد استفاده در این بخش شامل پرسشنامههای ابعاد اجتماعی بهزیستی ذهنی و رفتارهای پرخطر بود. سپس با استفاده ازتحلیل متن و تهیه چکلیستی مبتنی بر نتایج بخش پیمایش، مولفههای ابعاد اجتماعی بهزیستی که در نگرش مثبت نسبت به مصرف مواد موثر بودند، در رویکردها و مداخلات پیشگیری از مصرف مواد در بین نوجوانان مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد بیشترین توجه به بعد یکپارچگی اجتماعی و کمترین توجه به عدالت اجتماعی بوده است. از کل توجه رویکردهای ششگانه به ابعاد اجتماعی یادشده، بیشترین امتیاز متعلق به رویکرد سیستماتیک و پس از آن رویکرد نفوذ اجتماعی، رویکرد اجتماعمحور، رویکرد ارتقای شایستگی، رویکرد پرورش عاطفی و رویکرد آگاهیرسانی در رتبههای بعد قرار گرفتند. نتیجهگیری: بیشترین توجه در برنامهها به بعد پذیرش اجتماعی و پس از آن یکپارچگی اجتماعی، مشارکت اجتماعی و در حد ناچیزی شکوفایی اجتماعی بوده است. متاسفانه مولفههای عدالت اجتماعی و امنیت اجتماعی جایی در بین برنامهها و مداخلات به خود اختصاص ندادهاند.
The purpose of this article is to assess the contribution of the social dimension of subjective well-being to different prevention approaches and programs of substance abuse among adolescents. First, using the survey, the social dimensions of subjective well-being and attitudes toward the drugs were measured among 670 normal, high-risk and addicted students in Tehran. Then, using a qualitative study of document analysis, the contribution of social dimension of subjective well-being that were effective in the positive attitude toward drug use were studied in the prevention approaches and interventions of substance abuse among adolescents. Findings indicate that the most attention is paid to social integration and the least attention to social justice. The systematic approach was ranked first in terms of attention to these dimensions, and then the approach of social influence, social approach, competence-enhancing approach, emotional development approach and awareness-raising approach were ranked. Most attention was paid to social acceptance followed by social integration, social participation and, to a lesser extent, social flourishing. Unfortunately, the components of social justice and social security have not been placed anywhere between programs and interventions.
خلاصه ماشینی:
روش : ابتدا با استفاده از روش پیمایش ، ابعاد اجتماعی بهزیستی ذهنی و همچنین نگرش نسبت به مواد در بین ٦٠٠ نفر از دانش آموزان عادی، و پرخطر ١٤ الی ١٧ سال شهر تهران که به شیوه نمونه گیری خوشه ای تصادفی از پنج بخش جغرافیایی این شهر انتخاب شده بودند، سنجیده شد.
شــناخت ابعاد اجتماعی بهزیســـتی ذهنی و تدوین مدلی که مقتضــیات فرهنگی اجتماعی بهزیســـتی ذهنی را مورد توجه قرار دهد، میتواند در درک عمیق تر ســـوءمصـــرف مواد در بین دانش آموزان مؤثر واقع شـــود و در کارآمدی برنامه های پیشـــگیری نقش مهمی ایفـا نمـایـد.
هدف از نگارش این مقاله ارزیابی سـهم ابعاد اجتماعی بهزیســتی ذهنی در رویکردها و برنامه های مختلف پیشــگیری از مصــرف مواد در بین نوجوانان اســت .
(رجوع شود به تصویر صفحه) سـهم شـاخص هایی از ابعاد اجتماعی بهزیسـتی ذهنی که بیشترین رابطه را با نگرش مثبت دانش آموزان با مصرف مواد دارند در جدول ٥ ارائه شده است .
CASA Start (رجوع شود به تصویر صفحه) ســهم ابعاد اجتماعی بهزیســتی ذهنی که بیشــترین رابطه را با نگرش مثبت دانش آموزان با مصرف مواد داشتند در جدول ٧ ارائه شده است .
Too Good for Violence (رجوع شود به تصویر صفحه) امتیـازی کـه هر برنـامه میتوانســـت از توجه به کلیه مؤلفه های ابعاد اجتماعی بهزیســـتی تأثیرگذار بر نگرش نســبت به مصــرف مواد کســب نماید، ٢٢ امتیاز بود که در کل ٤١ برنامه امتیازی معادل ٨٥٨ را شــامل می شــد.