خلاصه ماشینی:
"واژگان شگفتانگیز نو بیل مارکس ترجمۀ حمید رضا کسیخان چهرۀ جدید ادبیات اتریش پیتر هانکه،1با فرشتگان دست و پنجه نرم میکند پیتر هانکه،نمایشنامهنویس،شاعر و رماننویس اتریشی،در آخرین رمان خود با عنوان تکرار2،با شور و هیجانی خاص از ذهن پر آشوب و تهییج شدۀ انسانها در حالی سخن به میان میآورد که کمتر نویسندۀ معاصری با او هم رأی و همراه است.
هانکه بعد از آنکه از امکانپذیر بودن نگارش ضد نمایش آگاهی یافت(بویژه بعد از ترجمۀ رمان والکرپرسی13به زبان آلمانی تحت عنوان اهل سینما14،که البته نامبرده یک عیسوی مذهب پیرو فلسفه اصالت وجود بود)همۀ توجه خود را معطوف دو رمان به نامهای زیر کرد:لحظۀ احساس واقعی15 (1975 و زن چپ دست16(1976).
هانکه در ادبیات داستانیاش نمیخواست که دیگر بار حالت شدن را توصیف کند بلکه مصمم بود تا چگونگی بودن و نیز لحظۀ توازن کاملی بین خود و دنیای خارج را بیابد.
اگر در دو رمان لحظۀ احساس واقعی و زن چپ دست،ضد قهرمانان داستان عاقبت شاد و پیروز اما بیگانه و جدا از هم به حال خویش رها شوند،این احتمال که یک روش پوچ و بیهودۀ زبان به کناری گذاشته شده و روشی دیگر پایهریزی شود،هانکه را با عملی مواجه میسازد که ابتدا بینش و خودآگاهی را در حیطۀ خود گرفته و سپس از آن پیشی میجوید.
در نخستین اثر او تحت عنوان مسیر طولانی اطراف22که سبک نگارش آن انسان را به یاد رمانهای قرن 18 و 19 میاندازد،موضوع داستان پیرامون تحقیق زمینشناسی به نام سورگر میگردد، این زمینشناس در حالیکه در آلاسکا نزدیک منطقه ارکتیک سرکل )elcriC citcrA( به تحقیق و بررسی مشغول است میخواهد مشاهدات علمی و احساساتش را با هم ترکیب و تلفیق سازد."