چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ممیزی سبکهای دلبستگی، ناگویی هیجانی و ویژگیهای شخصیتی در تشخیص دانش آموزان دارای اعتیاد به اینترنت: تحلیل تابع تشخیصی بود. طرح پژوهش، تابع تشخیص دوگروهی بود. جامعه موردبررسی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1397-1396 به تعداد 82099 نفر بودند. به این منظور تعداد 120 دانش آموز دارای اعتیاد به اینترنت و 120 نفر بدون اعتیاد به اینترنت به شیوه خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت یانگ (1998)، سبکهای دلبستگی کولینز و رید (1990)، ناگویی هیجانی بگبی، پارکر و تیلور (1994) و ویژگیهای شخصیتی اشتون و لی (2009) پاسخ دادند. دادههای گردآوریشده با آزمون تحلیل تشخیص تجزیهوتحلیل شد. نتایج تحلیل ممیزی نشان داد که با کمک سبکهای دلبستگی، ناگویی هیجانی و ویژگی های شخصیتی میتوان اعتیاد به اینترنت را پیش بینی کرد. تحلیل ممیزی توانست با 89/1 درصد پیش بینی صحیح دانش آموزان را به دو گروه با و بدون اعتیاد به اینترنت طبقه بندی نماید. نتایج این پژوهش نشاندهنده اهمیت سبکهای دلبستگی، ناگویی هیجانی و ویژگیهای شخصیتی در امکان تمایز گذاری بین دانش آموزان با و بدون اعتیاد به اینترنت بوده و لذا میتوان از این متغیرها در بحث پیشگیری از رفتارهای آسیب زا از اینترنت توسط مشاوران و روانشناسان استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
مجله پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، دوره چهارم، شماره سی و ششم، مهرماه 1398، صفحات 81-54 چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ممیزی سبکهای دلبستگی، ناگویی هیجانی و ویژگیهای شخصیتی در تشخیص دانشآموزان دارای اعتیاد به اینترنت: تحلیل تابع تشخیصی بود.
در واقع هرقدر فرد جوانتر، روانرنجورتر، دارای دلبستگی ناایمنتر و ترس بیشتر برای از دست دادن، داشته باشد اعتیاد به اینترنت بیشتری نسبت به بقیه افراد دارد (بلکول، لئامن 5 ne & Liss"/>ne & Zhang, Spinrad, Eisenberg, Luo & Wang Dau, Hoffmann & Banger internet addiction Lau, Gross, Wu Cheng & Lau. Blackwell, Leaman, Tramposch, Osborne & Liss سبکهای دلبستگی اشاره به سبک دلبستگی ایمن 1 ، سبک دلبستگی ناایمن دوسوگرای اضطرابی 2 و سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی 3 دارد؛ بهعبارتدیگر، دلبستگی پیوند عاطفی نیرومندی است که هر فرد در زندگیش برای افراد خاصی ایجاد میکند.
در پژوهش حاضر برای بررسی همسانی درونی پرسشنامه بر روی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران از آلفای کرونباخ استفادهشده است که ضریب آلفای کرونباخ 90/0 بهد Eichenberg, Schott, Decker & Sindelar Jones, Fraley, Ehrlich, Stern, Lejuez, Shaver & Cassidy Gouin & MacNeil پرسشنامه ناگویی هیجانی: پرسشنامه ناگویی هیجانی تورنتو 1 توسط بگبی، پارکر و تیلور 2 (1994) تدوینشده است.
در یک پژوهش دیگر همسانی درونی (پایایی) پرسشنامه ضریب آلفای کرونباخ کل سوا Toronto Alexithymia Scale (TAS) Bagby, Parker & Taylor Kafetsios & Hess Kinnaird, Stewart & Tchanturia El Abiddine, Dave, Aldhafri, El-Astal, Hemaid & Parker 0 بهدستآمده است (گاودا و کرزولک 1 ، 2019).
The instrument included internet addiction scale of Young (1998), attachment styles scale of Collins and Read (1990), wenty-item Toronto alexithymia scale of Bagby, Parker and Taylor (1994) and HEXACO–60: A short measure of the major dimensions of personality of Ashton and Lee (2009) were administered to them and were analyzed using discriminant analysis.