چکیده:
دسترسی و چنگ زدن از اساسیترین مهارتهای بنیادی انسان است. هدف از این تحقیق بررسی تفاوتهای تغییرپذیری حرکتی و نرمی حرکت در حرکت دسترسی و چنگ زدن در کودکان و بزرگسالان بود. به این منظور 60 کودک 8 تا 13 ساله به شش گروه تقسیم شدند. تکلیف مورد استفاده شامل دسترسی و گرفتن مکعب با ابعاد 6/ 3 سانتیمتر مکعب بود که گرفتن کف دستی را برای همه کودکان فراهم میکرد. افراد باید با دست برتر مکعب را میگرفتند و آن را نزدیک ناحیه دهان میآوردند. علاوهبر این یک گروه بزرگسال نیز در این تحقیق شرکت کردند (میانگین سنی=2/ 1± 24 سال). شرکتکنندگان 10 کوشش را اجرا میکردند که متغیرهای کینماتیک شامل میانگین مربعات جرک، جرک بدون بعد، دامنه حرکت مفصل آرنج و تغییرپذیری در الگوی هماهنگی محاسبه شد. بهمنظور تحلیل دادهها در هر متغیر از طرح تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. نتایج نشان داد که در متغیر میانگین مربعات جرک و جرک بدون بعد گروههای سیزدهساله نیز تفاوت معناداری با افراد بزرگسال دارند. در متغیر دامنه حرکت مفصل آرنج و همچنین تغییرپذیری در الگوی حرکتی نشان داده شد که گروههای هشت و نهساله تفاوت معناداری با سایر گروهها دارند، اما تفاوتی بین سایر گروهها وجود نداشت. بهطور کلی نتایج نشان داد که رشد فرایند دسترسی و چنگ زدن به اوایل کودکی منحصر نمیشود. این نتایج با توجه به رشد کنترل حرکتی و همچنین اکتساب ناهمزمان متغیرهای کینماتیک در فرایند یادگیری مهارت حرکتی توجیه شدند.
خلاصه ماشینی:
در متغیر دامنۀ حرکت مفصل آرنج و همچنین تغییرپذیری در الگوی حرکتی نشان داده شد که گروههای هشت و نهساله تفاوت معناداری با سایر گروهها دارند، اما تفاوتی بین سایر گروهها وجود نداشت.
برخی محققان با حذف بازخورد از شیء یا بینایی در حین اجرا نشان دادند که در چهار تا پنجسالگی هنوز سیستم کنترل پیشبین کودکان در حین اجرای دسترسی مانند بزرگسالان نیست و در حال رشد است که همین موضوع میتواند ثبات در کینماتیک حرکت را تحت تأثیر قرار دهد )20(.
این نتایج در حالی است که برخی محققان نشان دادند که با افزایش سن )از شش تا دهسالگی( بهصورت منظم از تغییرپذیری حرکتی کودکان در عمل دسترسی کاسته میشود )26(.
ميانگين دامنۀ حرکت مفصل آرنج برای گروهها نتایج آزمون تحلیل واریانس برای این متغیر نشان داد که اثر اصلی گروه معنادار است )78/31=)69و6(P=0/0001 ،F(.
نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد که همۀ گروهها با گروههای هشت و نهساله تفاوت معناداری دارند) 05/0>P(، اما تفاوت بین گروههای هشت و نهساله با هم معنادار نبود) 05/0 بحث و نتیجهگیری هدف از این تحقیق بررسی تفاوتهای تغییرپذیری حرکتی و نرمی حرکت در کودکان و بزرگسالان بود .
Mechanisms of motor skill development: Academic Press London; 1970.
The development of coordination for reach-to-grasp movements in children.
Development of prehension movements in children: a kinematic study.
Age-related differences in the reaching and grasping coordination in children: unimanual and bimanual tasks.