چکیده:
این پژوهش، به بررسی تفاوت رضایت از زندگی، امید و عملکرد تحصیلی دانشآموزان مرتبط و غیرمرتبط با جنس مخالف پرداخته است. حجم نمونه مورد پژوهش، 316 نفر از دانشآموزان دبیرستانهای شهرستان رباطکریم است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. پژوهش از نوع مطالعه همبستگی است. ابزار پژوهش، پرسشنامة 13 سوالی ارتباط با جنس مخالف، پرسشنامة 5 سوالی رضایت از زندگی و پرسشنامة 12 سوالی امید اشنایدر است. دادهها بر اساس آزمون خیدو، آزمون T مستقل و آزمون کروسکال ـ والیس تحلیل شد. یافتهها حکایت از این دارد که پسران بیش از دختران وارد ارتباط با جنس مخالف میشوند. همچنین، ارتباط با جنس مخالف با کاهش رضایت از زندگی و امید، همبسته است. یافته دیگر اینکه، بین عملکرد تحصیلی دانشآموزان مرتبط و غیرمرتبط با جنس مخالف، تفاوت معناداری وجود دارد. بنابراین، خودمهارگری مورد تاکید قرار گرفته است.
Current research examines the differences of life satisfaction, hope and academic performance of both students who are and who are not in a relationship with the opposite sex. The sample size is 316 high school students in Robat Karim city, who were selected using random cluster sampling. The research is a correlational study, and the research means are a 13-item questionnaire on opposite sex, a 5-question life satisfaction questionnaire, and a 12-question Schneider Hope Questionnaire. Data were analyzed using Chi-square test, independent t-test and Kruskal-Wallis test. The findings suggest that boys are more likely to engage in sex than girls. Also, relationship with the opposite sex is correlated with decreased life satisfaction and hope. Another finding is that there is a significant difference between the academic performance of students who are and who are not in a relationship with the opposite sex. Therefore, self-control has been emphasized.
خلاصه ماشینی:
بر اساس گزارشها، اینگونه روابط در بین نوجوانان و جوانان مدارس این کشور، نرخ بالایی را به خود اختصاص داده است (رکتور (Rector) و همکاران، 2005؛ رگنروس و یوکر (Regnerus & Uecker)، 2011).
با این وجود، تاکنون رابطة روابط پیش از ازدواج با رضایت از زندگی و امید در میان دانشآموزان ایرانی به طور مستقل، مورد مطالعه قرار نگرفته است.
بنابراین، هدف این پژوهش، بررسی تفاوت رضایت از زندگی، امید و عملکرد تحصیلی دانشآموزان مرتبط و غیرمرتبط با جنس مخالف است.
آزمون میانگین متغیرهای مختلف بین دو گروه دارای رابطه و بدون رابطه (آزمون T) (رجوع شود به تصویر صفحه) در جدول 3، میانگین رتبه ارتباط با جنس مخالف با توجه به عملکرد تحصیلی ضعیف، متوسط و قوی مورد مقایسه قرار گرفته شده است.
آزمون کروسکال ـ والیس برای نمایش میانگین رتبه ارتباط با جنس مخالف با توجه به عملکرد تحصیلی (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجهگیری یافته اول پژوهش حاکی است، بین رضایت از زندگی دانشآموزان مرتبط و غیرمرتبط با جنس مخالف تفاوت معناداری وجود دارد.
یافته اول و دوم را میتوان چنین تبیین کرد: دانشآموزانی که وارد روابط با جنس مخالف نمیشوند، دارای صفات شخصیتی کارآمدتری هستند (رکتور و همکاران، 2005) و در متغیرهای حل مسئله، خودشکوفایی، واقعگرایی، خوشبینی، عزتنفس، کنترل تکانه، انعطافپذیری، ابراز خود و هوش هیجانی، بهتر عمل میکنند (خوانساری و سلیمانی،1390).
یافته سوم پژوهش، گویای این مطلب است که بین عملکرد تحصیلی دانشآموزان مرتبط و غیرمرتبط با جنس مخالف تفاوت معناداری وجود دارد.