چکیده:
حقیقت را می توان در شکل کلی آن به مثابه نمود احتمالات ژیل دلوز فرض نمود: مفهومی که هم می تواند غیر ممکن باشد و هم اجتناب ناپذیر. علاوه بر این، حقیقت در کالبد ارسطویی آن به دو شکل سمبلیک کلامی و نوشتاری تقسیم شده اند؛ و این دو نیز خود دو زیر شاخه <اسمی> و <فعلی> را شامل می شوند. این مقاله بر آن است تا با کنکاش در رمان مورفی (۱۹۳۸) اثر ساموئل بکت برداشتی متفاوت از حقیقت کلامی راوی مدرن متجلی در کالبد راوی ناموثق بدست آورد. بر این اساس مقاله حاضر، ابتدا مفهوم کلی راوی ناموثق و تجلی آن در ادبیات مدرن را بررسی می نماید و آنرا به عنوان کانون اصلی بروز حقیقت دلوزی نزد راوی مدرن معرفی می نماید؛ سپس با کنکاش در آرایه های نظری موجود درفلسفه ادبیات از جمله لایبنیس و دلوز و با تکیه بر ساختار تقابل ارسطو، و در نهایت مطالعات خاطره علی الخصوص خاطرات خودارجاع راوی رمان مورفی را ماحصل دگردیسی مدرن اخلاقیات معرفی نموده، و برداشت کلاسیک از حقیقت و اخلاقیات به معنی به هنجار بودن راوی را مردود اعلام می نماید. بر این اساس، این مقاله حقیقت و به بیان دیگر حقیقت واحد در عصر مدرن را به معنی خرد و معرفت رادیکالی معرفی می نماید که در لوای مقاومت با هرآنچه فرد را دعوت به نظم و هنجار می کند متجلی می شود.
خلاصه ماشینی:
بر اين اساس مقاله حاضر، ابتدا مفهوم کلي راوي ناموثق و تجلي آن در ادبيات مدرن را بررسي مي نمايد و آنرا به مثابه کانون اصلي بروز حقيقت دلوزي نزد راوي مدرن معرفي مي نمايد؛ سپس با کنکاش در آرايه هاي نظري موجود درفلسفه ادبيات از جمله لايبنيس و دلوز و با تکيه بر ساختار تقابل ارسطو، و در نهايت مطالعات خاطره علي بويژه خاطرات خودارجاع راوي رمان مورفي را ماحصل دگرديسي مدرن اخلاقيات معرفي نموده ، و برداشت کلاسيک از حقيقت و اخلاقيات به معني به هنجار بودن راوي را مردود اعلام مي نمايد.
Alain Badiou, Ethics: An Essay on the Understanding of Evil, London: Verso, 2013.
Gilles Deleuze, The Fold: Leibnitz and Baroque, Trans.
4. Verbal Incompossibility نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره پـانزدهـم ، شـمـاره ٢١، ، پــايـيز و زمســتان ٢٣٩١٣٩٧ Murphy as the Prolific Narrator: Narrative as the Confluence of .
Universal :Anthony Savile: Leibnitz and the Monadology, London ر.
George Kelly, The Psychology of Personal Construct: Vol. One A Theory of Personality, London: Routledge, 1991.
Post Henri Bergsonian نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره پـانزدهـم ، شـمـاره ٢١، ، پــايـيز و زمســتان ٢٤٥١٣٩٧ Murphy as the Prolific Narrator: Narrative as the Confluence of .