خلاصه ماشینی:
"حضرت امام(ره)در میان این مکاتب فلسفی،به فلسفهء مرحوم صدر المتألهین علاقه خاصی داشتند و لذا در جایی که مسائل عقلی را مطرح میکردند،از عرفان هم بهره میجستند و از آیات قرآنی و احادیث اهل بیت و خصوصا از صحیفه سجادیه کمک میگرفتند.
*جایگاه و مرتبت حضرت امام در فقه شیعه و نقش ایشان در تحول آن و نیز مبانی ایشان برای استنباط احکام و فتاوی جدید چه بوده است،به سخن دیگر، چگونه دخالت عناصر زمان و مکان را در اجتهاد معمول میداشتند؟ -حضرت امام در فقه دو استاد ممتاز داشتند:مبانی فقهی را بیشتر،از مرحوم آیت الله العظمی آقای حاج شیخ عبد الکریم حائری قدس الله سره مؤسس حوزهء علمیه قم آموخته بودند و از سال 1304 هجری شمسی تا سال 1315 در محضر درس ایشان حاضر میشدند و در حقیقت یازده سال از فقه ایشان بهره گرفتند.
حتی ایشان اتفاق فقها را هم لازم نمیدانستند و میفرمودند:شهرت فتوایی هم حجت است،یعنی اگر مسئلهای در زمان ائمه مشهور بوده و حتی بعد از ائمه هم مثلا در قرن سوم و چهارم یک فتوا مشور بوده،ولو دلیلی هم برای مسئله نباشد،همین شهرت کافی است که طبق آن،فتوا صادر شود.
حضرت امام نسبت به علم اصول علاقه خاصی داشت ولی پیوسته میگفت:باید این علم تهذیب شود،قواعد آن بررسی گردد و آنچه زاید یا کمفایده است کم شود.
اسلام میگوید:باید فرزندان خود را با علم و دانش آشنا کنیم،و این اصل تغییرپذیر نیست ولی لباس آن و شیوه پیاده کردن آن در اعصار،مختلف است-از نوشتن یا قلم نی و مداد و قلم سربی و خودنویس گرفته تا آخرین وسایلی که امروزه در جهان متداول است."