چکیده:
با افزایش احساس ناامنی و ترس از وقوع جررایم گونراگون و ارتکراب آن از سروی افرراد مختلرف در
سنین متفاوت و همچنین خسارات مادی و معنوی ناشی از وقروع جررم، جوامرع در پری ایجراد راه-
کارهایی برای پیشگیری از جرم برآمدند. در دین اسلام تدابیر پیشگیرانه غیرکیفری فردمدار با تکیره
بر قابلیتهای تربیتی انسان در قرآن و احادیث پررنگتر از سایر موارد اسرت. امرا تردابیر پیشرگیرانه
کیفری نیز در آموزههای این کتاب آسمانی و احادیث وجرود دارد. در ایرن مطالعره عوامرل مروثر در
پیشگیری از جرم از دیدگاه حقوق اسلام با تکیه بر آیات قرآن بررسی شده است. شرایان ذکرر اسرت
که قبل از هر چیز قرآن تلاش دارد که از راه تزکیه، رشد، تقوی و ... که میتوان آن را تعالی و ارتقرا
انسانی نامید، انسان را از حیطه انحراف دور بدارد.
خلاصه ماشینی:
غفاری و همکاران (١٣٩٢) در تحقیقی با عنوان "تکامل رویکرد پیشگیری از جرم مبتنی بر طراحـی محیطی (CPTED) در محیط های مسکونی" با به کارگیری روش اسنادی، سیر تحول این رویکرد را مشتمل بر نسل اول CPTED از سال ١٩٦٠ تا ١٩٧٠ با تمرکز بر اصلاحات فیزیکـی محـیط بـرای رسیدن به امنیت ، نسل دوم از سال ١٩٩٧ با نقـد نسـل اول بـه جهـت توجـه مطلـق بـر اصـلاحات فیزیکی و پیشنهاد به کارگیری جنبه های روانی و اجتماعی به عنوان یکی از ارکان اصلی ایجاد امنیت و نسل سوم تکامل از سال ٢٠٠٠ و پیشنهاد مدل چند جانبه امنیت گستری برای پایدار نگهداشـتن امنیت در محلات مسکونی، مورد بررسی قرار داده اند.
٣) مبانی شرعی برای اصل قانونی بودن جرم و مجازات آیات شریفه : الف : «لایکلف الله نفسا الا ما آتیها» ب : آیه ١٥ سوره اسراء «وما کنا معذبین حتی نبعث رسولا» ج : قاعده قبح عقاب بلا بیان همچنین براساس فصل یازدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، که به بیان وظایف قوه قضـاییه می پردازد، یکی از راه های پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمان را انجـام اقـدامات مناسـب ذکـر کرده است .
اما مرحله سوم یعنی تحقق عمل مجرمانه نیز در سیاست جنایی اسلام از اهمیـت زیـادی برخـوردار است ؛ زیرا از طرفی به دلایل و عوامل وقوع جرم اعم از اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و حتی ژنتیکـی و تاثیر آن ها بر وقوع جرم و همچنین محیط و وضعیت فرد در معرض بزه کاری و بزه دیدگی توجـه و تاکید فراوان نموده و از طرف دیگر انسان را دارای مسئولیت و پاسخ گوی اعمال خویش مـی دانـد.