چکیده:
تحولات دهههای اخیر، چه در زمینههای فرهنگی و چه در عرصههای ساختاری، به تعدد، تنوع و گاه تعارض منابع هویتساز منجر شده و گسترش نوگرایی و نوسازی در عرصة جهانی، به بحران هویت در میان بسیاری از قشرها، بهویژه زنان، دامن زده است. بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی تأثیر جهانی شدن بر هویت اجتماعی زنان در شهر بندرعباس انجام گرفته است. جامعة آماری، همة زنان 15 تا 45 سال شهر بندرعباس بودند که از میان آنها، با استفاده از فرمول کوکران، نمونهای مشتمل بر250 نفر انتخاب شد. روش پژوهش در این مقاله، پیمایش و ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه بود که اعتبار آن بهروش صوری و پایایی آن بهکمک آمارة آلفای کرونباخ سنجیده شد. پس از جمعآوری پرسشنامهها، بهمنظور تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل تحلیل دو متغیر(از نوع تأثیر و تفاوت معناداری) استفاده شد. نتایج در گام اول آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد که متغیرهای میزان استفادة زنان از کالاهای فرهنگی نو، میزان استفاده از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی (ICT)، نگرش زنان به کارکرد جنسیتی بر هویت اجتماعی تأثیر معناداری داشته است؛ اما آگاهی زنان از تغییرات محیطی بر هویت اجتماعی زنان تأثیر معناداری را نشان نداد.
Cultural and structural evolution of recent decades have led to multiplicity and sometimes conflicts of identity-makers, and the spread of modernization in the global arena. This is performing identity crisis among many strata, especially women. This research was done with the purpose to study the effects of Globalization on Women’s Social Identity in Bandarabbas City. The population study consists of all women 15-45 years old of Bandarabbas city using Cochran formula, 250 women that belongs to the city were randomly selected as sample. The research methodology was a survey through which data were collected via questionnaire, its validity verified by face validity and its reliability was checked by Cronbach’s alpha. After collecting the questionnaires, descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. The results of the research in the first step of testing the hypotheses of research showed that the variables of women's use of new cultural goods, the rate of use of information and communication technologies (ICT), and women's attitude toward gender role on social identity had a significant effect on the identity (P
خلاصه ماشینی:
نتايج در گام اول آزمون فرضيه هاي پژوهش نشان داد که متغيرهاي ميزان استفادة زنان از کالاهاي فرهنگي نو، ميزان استفاده از فناوريهاي اطلاعاتي و ارتباطاتي (ICT)، نگرش زنان به کارکرد جنسيتي بر هويت اجتماعي تأثير معناداري داشته است ؛ اما آگاهي زنان از تغييرات محيطي بر هويت اجتماعي زنان تأثير معناداري را نشان نداد.
در دهه هاي اخير، بهره مند شدن بيشتر زنان از تحصيلات دانشگاهي و روي آوردن آنها به فعاليت اقتصادي، به ويژه در شهرهاي بزرگ ، سبب ارتقاي جايگاه اقتصادي و اجتماعي زنان و ايجاد هويت هاي جديد براي آنان شده است (خواجه نوري و پرنيان ، ١٣٩٤: ٦٦).
بندرعباس در جايگاه مرکز استان هرمزگان ، با توجه به موقعيت جغرافيايي، هم جواري با کشورهاي حوزة خليج فارس ، دادوستدهاي تجاري ، اقتصادي و فرهنگي موقعيتي ممتاز دارد و متأثر از فرايند جهاني شدن قرار گرفته است و با توجه به پيدايش روزافزون فناوريهاي ارتباطاتي نو و افزايش سطح آگاهي عمومي، جامعه و فرهنگ شهر بندرعباس و همچنين زنان آن ، نوعي گذرا را تجربه ميکنند و امکان بازانديشي و به چالش کشيده شدن عناصر فرهنگي و هويت ساز در آنان وجود دارد.
نتايج بررسي آنان نشان داد که بين فرايند جهاني شدن فرهنگ و ابعاد چندگانۀ هويت همبستگي وجود دارد و تغييرات حاصل شده در ابعاد متعدد هويت ، با کاربرد فناوري اطلاعاتي و ارتباطي در حيطه هايي چون مصرف گرايي، نوگرايي و گرايش به ارزش هاي فرهنگي نو صورت ميگيرد.
R. (2010), Gender and Globalization: Engendering Social and Environmental Justice Through Globalizing Womens Human Rights,Routledge: Cavindish Taylor & Francis Group.