چکیده:
هدف تحقیق حاضر، تحلیل رابطه سرمایه اجتماعی و اشتیاق حرفه ای اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور بوده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ گردآوری داده ها از نوع توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری را کلیه اعضای هیات علمی رشته تربیت بدنی مستخدم و مدعو 8 مرکز و 18 واحد دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی تشکیل می داد. حجم نمونه 200 نفر و به شیوه کل شماری انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه استاندارد سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال(1998) و اشتیاق حرفه ای سالواناوا و شوفلی(2001) استفاده شد. داده های جمع آوری شده در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند و در نهایت مدل ساختاری متغیرها با لیزرل ارائه شد که با توجه به شاخص های ملاک، از برازش مطلوبی برخوردار بود. نتایج تحقیق نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و اشتیاق حرفه ای در سطح خطای 1 درصد رابطه وجود دارد، بطوری که هر اندازه اعضای هیات علمی از سرمایه مذکور به مقدار بیشتر بهره مند باشند، اشتیاق حرفه ای آنها در سطح انرژی حرفه ای، فداکاری حرفه ای و شیفتگی حرفه ای نیز بیشتر خواهد بود.
The purpose of this study was to analyze the relationship between social capital and job engagment of faculty members of Payame Noor University. This research is applied and descriptive-correlational in terms of data collection. The statistical population consisted of all the faculty members of physical education in 8 centers and 18 units of Payame Noor University of West Azerbaijan Province, and sample was selected 200 among them by census method. Data were collected by using two standard questionnare: social capital of Nahapit and Ghasal (1998) and Salwanova & Shufley (2001). The collected data were analyzed by using descriptive and inferential statistics. The structural model of variables was tested by lisrel and indicators of criterion were favorable. The results of the research showed that there is a relationship between social capital and job engagment at the level of 1% error, so that as much as faculty members benefit from the capital, their occupation engagment will be even greater at the level of professional energy, professional sacrifice and the professional fascination.