خلاصه ماشینی:
"در مقدمه این بحث جان دیوئی میگوید: دلائلی وجود دارند که با توجه به آنها میتوانتصور کرد که نظر مبنی بر اینکه قوانین علمی تعبیراتتوالیهای تغییر ناپذیر هستند،در حد وسیع محصولکوششی است در زمینه تجدید نظر در جنبههای اساسیاستعمال مفهوم علیت در معرفت عمومی،بدون اینکه،درهر حال مفهومی را که پایه این استعمال را تشکیلمیدهد طرد نماید.
جریانهای عقلانی را که به وسیله آنها مفهوم موجود درمعرفت عمومی دربارۀ علت که واقعه(به عنوان یک واقعهمقدم انتخاب شده)حاصل میشوند را ممکن است بهصورت زیر توصیف نمود:جریان با حقیقت مرگ آغازمیشود.
هم اکنون واقعه اخیر با توجهبه مجموعه تأثیرات متقابلی که در آنها مرگ،به صورتیکه قبلا درک شده بود،از لحاظ تحلیلی مشخص شدهاست توصیف میگردد: تحلیل این گونه تأثیرات متقابل به وسیله کاربردمفاهیم تعمیم یافته معین که نتایج تحقیقات قبلی هستند،صورت میگیرد،از یک طرف مفاهیم مربوط به قوانینفیزیکی شتاب و مانند اینها در مورد گلوله،از یک طرفمفاهیم استاندارد شده در زمینه جریانهای بدنی.
8 جان دیوئی ضمن روشن نمودن اینکه وقایع مختلف بهصورت یک جریان مستمر در میآیند و محقق برایتوضیح پدیده و مشخص کردن روابط وقایع به تدوین اصلعلیت میپردازد،در این زمینه میگوید:9 دلیل قاطعی وجود ندارد که بر اساس آن بتوان گفتمقوله علیت به عنوان یک صورت منطقی به موضوعی عینیاضافه میگردد زیرا مسائلی معین دربارۀ چنین موضوعیمطرح میباشند.
در پایان فصل قوانین-علیت و توالی زیر عنواننتیجه چنین مینویسد: این نظر که مقوله علیت امری منطقی است،یعنیوسیله عملی تنظیم تحقیق عینی میباشد،نه امریوجودی،و اینکه تمام موارد عینی که بتوان آنها را مواردعلی خواند اموری عملی هستند،نظریهای نیست که بهآسانی مورد قبول قرار گیرد."