خلاصه ماشینی:
"ه)در رمان سفر به شرق باز همان هرمان هسه استو در همان اثر،لئوی خدمتگزار در واقع یوزف کنشتدر«بازی مهرههای شیشهای»و او نیز به نوبه خودهمان یوسف قدیس است که یوسف خادم نام داشت.
و حال آنکهخود آلمانیها هسه را به عنوان یکی از پرچمداراننئورمانتیسم آلمان معرفی میکنند پیش از هر نوعداوری در این باره،باید به یک مسئله توجه کرد و آنموضوع دگرگونی تاریخی ادبیات در قرن بیستم تمایزبین ادبیات قبل از جنگهای جهانی و ادبیات ما بینو یا پس از این دو جنگ است.
هسهدر مورد علت تردیدهایش سخنانیمیگوید که برای فهم دیدگاه هنری و ادبی اوجالب توجه است،او مینویسد:«من درباره چنینجلساتی نه تنها دچار ترس ویژه آدمهایی منزوی،دربرخورد با اجتماع بودم-که به هر حال به سادگی غلبهپذیر است-که با آشفتگی و تضادهای درونی اساسیو ریشهای نیز درگیری احساس میکردم.
جهت گیری سیاسی هسه نیز با مانند شاعریآزاد اندیش است،او مینویسد:«ایمان سیاسی منهمچون یک دمکرات است و نگرشم به جهان مانند یکفردگرا»همچنین در گفتگویی با رومن رولان میگوید:«من پاک ضد سیاست هستم و بیاعتنایی آسیایی راپند میدهم»با این حال در زمان دو جنگ جهانی اوبیاعتنایی از خود نشان نداد و سخت به ناسیونالیسمتاخت و در مقابل از سوی مطبوعات و مجامع فرهنگی وسیاسی آلمان آن زمان،خائن و رذل لقب گرفت.
پیش از این گفتیم که هسه تا پایان جنگ نخستجهانی،تحت تأثیر روانکاوی یونگ قرار میگیرد و تحولینوین در استفاده از منبع رؤیا و افسانه مییابد از این رویدمیان کتابی است که به شدت تحت تأثیر آموزههای یونگقرار دارد،و باید به یاری مفاهیم همان مکتب نیر بررسیگردد."