چکیده:
هدف اصلی این پژوهش مطالعه الزامات و شرایط تمرکز زدایی در آموزش و پرورش شهرستان اهواز در حوزه چشم انداز، رهبری و نیروی انسانی بود. برای این مطالعه از روش تحقیق آمیخته متوالی تبیینی استفاده شد. با توجه به ماهیت موضوع و شیوه انجام پژوهش، در بخش کمی از روش تحقیق توصیفی و در بخش کیفی از تحلیل محتوای استدلالی–استنتاجی استفاده شده است. به منظور انجام مطالعه توصیفی، تعداد 115 نفر از مدیران چهار ناحیه آموزش و پرورش شهرستان اهواز به صورت طبقه ای نسبتی از بین 230 مدیر این نواحی انتخاب شدند. در مطالعه کیفی نمونه گیری به شیوه هدفمند و از الگوی نمونه گیری زنجیره ای (شبکه ای) به منظور مشورت با اهل فن تا رسیدن به مواردی که بهترین اطلاعات را در اختیار پژوهشگر قرار دهند و اشباع نظری حاصل شود، استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها در بخش کمی پرسش نامه محقق ساخته ای بود که شرایط لازم برای تمرکززدایی بر مبنای سه مؤلفه ی (چشم انداز، نیروی انسانی، رهبری) را مورد بررسی قرار می داد و ضریب پایایی آن با استفاده از آلفای کرانباخ 93/0 محاسبه شده بود، بهره گرفته شد. مصاحبه ها نیز با پیشروی بر اساس نظریه تا رسیدن به اشباع نظری ادامه پیدا کرد. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش و پرورش شهرستان اهواز از آمادگی لازم برای پیاده سازی سیاست های کاهش تمرکز بر اساس مؤلفه های تحقیق، برخوردار نیست. تحلیل مصاحبه ها نشان داد که عوامل زیادی بر شکل گیری این وضعیت تأثیر دارند که به عنوان نمونه می توان به کلی و مبهم بودن چشم انداز تمرکز زایی، توجیه نشدن ضرورت و اهمیت آن برای مجریان، نامناسب بودن سیستم گزینش و انتصاب مدیران، پایین بودن کیفیت برنامه های توانمندسازی مدیران اشاره کرد. سایر نتایج به تفصیل در این مقاله بحث شده است.
The main aim of this research was study about requirements and circumstances of decentralization in Ahvaz education in the field of viewpoint, leadership and human resource. Explanatory mixed method research was used for this aim. Based on nature and research method, descriptive method in quantitative part and content analyze in qualitative part was used. Sample size in quantitative part was 115 principals selected from 4 educational district of Ahvaz and selected by stratified sampling. Purposeful sampling and snowball one used for qualitative part. Instruments for data gathering was questionnaire and interview. Results showed that Ahvaz education isn’t ready for decentralization policies carryout. Interview analyze showed that main reasons for this situation are viewpoints of decentralization is unclear, personnel are not justified for importance and necessity of decentralization, inappropriate system for selection and appointment of principals and low quality programs for principals empowerment.
خلاصه ماشینی:
اهداف پژوهش و سوالات پژوهش با توجه به مطالب مطرح شده پژوهش حاضر به دنبال پاسخ گویی به سوالات زیر بود: ١- چشم انداز تمرکز زدایی در آموزش و پرورش شهرستان اهواز تا چه اندازه از وضوح و روشنی لازم برخوردار است ؟ ٢- آیا نیروی انسانی آموزش و پرورش از خلاقیت ، مهارت های حرفه ای ، یادگیری مداوم واحساس ارزشمندی برای تمرکز زدایی برخوردار است ؟ چرا؟ ٣- آیا رهبری در سازمان آموزش و پرورش شهرستان اهواز از توانایی تغییر، دیدگاه سیستمی ، تدوین (چشم اندازها و استراتژی ها و هنر جورسازی ) وتوانمند سازی کارکنان برخوردار است ؟ چرا؟ روش شناسی پژوهش روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش ، از نوع آمیخته (کمی و کیفی ) است .
یافته های بخش کمی سؤال اول پژوهش : چشم انداز تمرکز زدایی در آموزش و پرورش شهرستان اهواز تا چه اندازه از وضوح و روشنی لازم برخوردار است ؟ برای پاسخ به این سوال از آزمون T استفاده شده است .
سؤال سوم پژوهش : آیا رهبری در سازمان آموزش و پرورش شهرستان اهواز از توانایی تغییر، دیدگاه سیستمی ، تدوین (چشم اندازها و استراتژی ها و هنر جورسازی ) وتوانمند سازی کارکنان برخوردار است ؟ چرا؟ جدول (٥): نتایج آزمون t تک نمونه ای برای مؤلفه رهبری {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج آزمون t تک نمونه ای برای مؤلفه رهبری با میانگین ٣/٠٣٨٠ و سطح معنی داری ٠/٠١ نشان می دهد که این مؤلفه با سطح احتمال ٠/٩٩، از شرایط لازم جهت پیاده سازی سیاست های کاهش تمرکز برخوردار نبود.