چکیده:
هدف این پژوهش، شناسایی مؤلفهها و عناصر اثرگذار بر تضمین کیفیت آمادهسازی دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان بود. به این منظور، مطالعه کیفی با رویکرد نظریه برگرفته از دادهها و طرح نو انجام شد. 11 نفر از صاحبنظران، 9 نفر از مدیران و 8 نفر از دانشجویان خبره به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختار یافته بهره گرفته شد. سؤالات اصلی پژوهش با تکنیک 5W1H طراحی و اجرا شدند. میزان پایایی بین کدگذاران 0.79، و پایایی کدگذاری مجدد 0.90به دست آمد. برای شناسایی مضامین و مقولههای تضمین کیفیت آمادهسازی دانشجو-معلمان از روش تحلیل مضمون استفاده شد. در نهایت، 15 مؤلفه اثرگذار در تضمین کیفیت آمادهسازی دانشجومعلمان شناسایی شدند که عبارتند از کارورزی، برنامه درسی، برنامه غیر درسی، اعضای هیأت علمی، معلمان راهنمای کارورزی، مدیران، مربیگری و الگوی نقش، فرایند یاددهی-یادگیری، هدفگذاری، فرهنگ سازمانی، تمرکززدایی، سنجش و گزینش ورودی، نومعلمی، آیندهپژوهی و فراکنشگری و نظام ارزیابی.
The aim of this study was to identify the components and elements affecting the quality assurance in preparing of teacher-students at the Farhangian University. For this purpose, a qualitative study with the approach of Grounded Theory and emerging design was implemented. Through purposeful sampling method selected 11 experts, 9 managers and 8 connoisseur student-teachers were selected. Semi-structured interviews were used to collect data. The main question were designed and implemented through 5W1H technique. The reliability of inter-coders was 0.79, and re-encoding reliability was obtained 0.90. Thematic analysis was used for identifying themes and categories of the quality assurance of student-teacher preparation. Finally, 15 components were identified affecting the student-teachers preparedness quality assurance, including practicum, curriculum, hidden curriculum, faculty, internship guide teachers, managers, coaching and role model, teaching-learning process, goal setting, organizational culture, decentralization, assessment and selection of input, induction, future study and proactioning, and evaluation system.
خلاصه ماشینی:
در این فرایند بر ارزیابی از کیفیت ، ایجاد دانش و درک حرفه ای، تواناییها و مهارت های حرفه ای (p٣٨٠,٢٠١٣ ,McDonald et al)، ارزش های حرفه ای و تعهدات فردی (٢٠١٢,Tajvar et al)، گزینش داوطلبان ورود به حرفه معلمی از نظر شایستگیها (٢٠١٣ ,IEA) و نظام ارزشیابی صلاحیت های حرفه ای و نحوه اجرای آن در پایان دوره تربیت معلم (٢٠١٥ ,ETS) تأکید میشود.
برای استقرار تضمین کیفیت ، بسیاری از کشورها به بومیسازی مؤلفه - های خاص حسب شرایط خود اقدام کرده اند به طور مثال استرالیا ( ,North &Ho p٨,٢٠١٥)، هند (p١٥,٢٠١٤ ,Kaware &Sain )، غنا (p٢٨,٢٠١٤ ,Brown &Owusu ) پاکستان (p٤٠٨,٢٠١٠ ,Iqbal &Dilshad ) و سنگاپور (p١٢,٢٠٠٩ ,Cheah &Chong ) و برخی دیگر، الگوهای کشورهای پیشرو را به عاریت گرفته اند.
theoretical sensivity در شناسایی مؤلفه های تضمین کیفیت آموزش و آماده سازی معلمان در دانشگاه فرهنگیان با این هدف که اطلاعات و مقوله ها باید از ذینفعان و ذیربطان اصلی به دست آید، جامعه مورد بررسی شامل سه گروه بود: ١) خبرگان دانشگاهی مطلع از تربیت معلم ، شامل عبارت افرادی بودند که در زمینه کیفیت تربیت معلم در بازه زمانی ١٣٨٥ تا ١٣٩٥ اقدام به تألیف کتب ، مقاله علمی-پژوهشی و طرح پژوهشی نموده و نیز سخنرانان کلیدی همایش ها و کنفرانس های ملی بودند.
از روش نمونه گیری هدف مند برای دستیابی به نمونه های مد نظر استفاده شد؛ زیرا باید اطلاعات از افرادی به دست میآمد که با فرایند تربیت و آماده سازی معلم آشنایی داشتند و در این زمینه فعالیت فکری و عملی انجام داده یا تجربه زیسته داشتند.