چکیده:
هدف: با شروع عصر دانشمحور، لزوم بهرهمندی از روشهای نوین در حوزه آموزش و یادگیری، افزایش دوچندان یافته و بر این اساس، نظام یادگیری الکترونیک در کانون توجه بسیاری از مراکز آموزشی قرار گرفته است. موفقیت در استقرار این نظام آموزشی به عوامل متعددی بستگی دارد. هدف از نگارش این مقاله، تعیین عوامل فرهنگی و ساختاری موثر بر استقرار نظام یادگیری الکترونیک بود. روش: روش پژوهش، مطالعه توصیفی- پیمایشی روی 170 پرسشنامه جمعآوری شده از بین اساتید، کارکنان و دانشجویان واحدهای دانشگاه پیام نور استان تهران است. یافتهها: پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ(927/0) که برای عوامل ساختاری 895/0، برای عوامل فرهنگی 887/0 و برای یادگیری الکترونیک 901/0 بود، تایید شده است. برای آزمون فرضیهها از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار آموس21 استفاده شد. نتیجهگیری: عوامل ساختاری از قبیل فرایند آموزش، حمایتهای مدیران ارشد و پشتیبانیهای مالی و زیرساختهای فرهنگی، از جمله پذیرش ایدههای نو، فرهنگ یادگیرندگی و نگرش به یادگیری الکترونیک، تاثیر بالایی برای استقرار نظام یادگیری الکترونیک دارند.
Objectives: Through beginning knowledge based age, the traditional
methods of education do not meet the requirements of specialty
educational requirements and the necessity for benefiting modern
methods in the field of education and learning has significantly
increased. On this basis, the E-learning system is at center of
attention of many educational centers; meanwhile, establishing this
educational system depends on several factors that are described in
this article. Method: The present article deals with determining
Effective Structural and Cultural Factors on Establishment of ELearning
System within descriptive-survey article. In this research,
a questionnaire was distributed among 170 university professors,
employees and students of Payam Noor University of Tehran.
Results: The reliability of questionnaire was confirmed with
Cronbach’s alpha (0.927) for structural factors (0.875), for cultural
factors (0.887) and for E-learning (0.901). For hypothesis test, it is
benefited from modeling structural equations and Amos21 software.
Conclusion: Results show that structural factors including: Process
of education, support of senior managers, financial support and
cultural infrastructures such as modern ideas, learning culture and
attitude toward E-learning has significant effect on establishment of
E-learning system.
خلاصه ماشینی:
Bredesen, Bjoro, Gunningberg & Hofoss 2.
در این پژوهش از بین مدلهای موجود، مدل رووینسکی و سینیتسیا(٢٠٠٤) که شامل چهار شاخص کیفیت دوره ، تجربۀ یادگیری بهتر، رضایت و آسانی استفاده و تناسب با نیاز کاربر است ، به دلیل جامعیت و مانعیت لازم برای سنجش میزان موفقیت استقرار یادگیری الکترونیک در واحدهای دانشگاه پیام نور تهران استفاده شده است .
Masiello, Lonka & Ramberg 3.
همچنین در این پژوهش از بین مدلهای موجود، مدل رووینسکی و سینیتسیا(٢٠٠٤) که شامل چهار شاخص کیفیت دوره، تجربۀ یادگیری بهتر، رضایت و آسانی استفاده و تناسب با نیاز کاربر است ، برای سنجش میزان موفقیت استقرار یادگیری الکترونیک در واحدهای دانشگاه پیام نور تهران استفاده شده است .
جدول ٦: بررسی فرضیه های پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) نگاهی به یافته های فرضیۀ اول پژوهش با توجه به ضریب رگرسیونی(٠/٦٤٢) در رابطۀ بین متغیرها نشان میدهد که عوامل ساختاری نقش مؤثری در استقرار سیستم یادگیری الکترونیک در واحدهای دانشگاه پیام نور استان تهران دارند.
همچنین یافته های پژوهش مربوط به فرضیۀ دوم در خصوص نقش عوامل فرهنگی در استقرار سیستم یادگیری الکترونیک در واحدهای دانشگاه پیام نور استان تهران با توجه به ضریب رگرسیونی(٠/٧٢٣)، این نکته را یادآوری میکند که وجود مؤلفه های فرهنگی از قبیل پذیرش ایدههای نو، فرهنگ یادگیرندگی و اعتقاد به نظام یادگیری الکترونیک و قابلیتهای آن در میان افراد، برای استقرار سیستم یادگیری الکترونیک تأثیر بالایی دارند.
“Feasibility of Implementing E-Learning Project in Lorestan University of Medical Sciences Based on Teachers, Student, Managers and Employees View (2012-13)”.