چکیده:
امروزه معنویت و فرهنگ یکی از سازه های موثر بر حوزه های مختلف زندگی شناخته شده؛ زیرا تعیین کننده نگرشهای افراد درباره کار و فعالیت است.
هدف
این پژوهش با هدف بررسی علمی تاثیر سرمایه معنوی بر تمایل کارآفرینی دانشجویان انجام شد.
روش
تحقیق حاضر، توصیفی- همبستگی و از نوع کاربردی است. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر خوی به تعداد ۲۸۰۰ نفر است. نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان و با روش نمونه گیری تصادفی به تعداد ۳۴۰ نفر انتخاب شد. ابزار سنجش متغیرها، پرسشنامه استاندارد بود. برای تحلیل داده ها، از آزمون کلموگروف- اسمیرنف، همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شد.
یافته ها
در سطح اطمینان ۹۹ درصد، بین سرمایه معنوی و ابعاد آن(ارزش گرایی معنوی، خلوت با خدا، اهمیت معنویت، تاثیرگذاری معنوی) با تمایل کارآفرینی دانشجویان رابطه مستقیم، مثبت و معنادار وجود دارد و سرمایه معنوی، ۷۷/۰ درصد از تغییرات تمایل کارآفرینی دانشجویان را پیش بینی می کند.
نتیجه گیری
با افزایش سرمایه معنوی دانشجویان، تمایل کارآفرینی آنان افزایش می یابد.
Nowadays Spirituality and culture are known as one of the most influential structures in various areas of life, because this concept determines the attitudes of individuals about work and activity. In view of the importance of the subject, the purpose of this study is to examine the effect of spiritual capital on students' entrepreneurial desire.
Objectives
The purpose of this study is to investigate the role of spiritual capital in students' entrepreneurial desire. The research method is descriptive- Correlation and of applied type.The statistical population were consisted 2800 people of undergraduate and postgraduate students of khoy Payame Noor University and the samples were selected by stratified random sampling of 340 people.The main instrument for measuring variables was the standard questionnaire.For data analysis, Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation, simple linear regression and structural equation modeling were used.
Results
The results of the article indicate that in the level of certainty of 99 percent there is a positive and significant relationship between spiritual valueism, privacy with God, the importance of spirituality, spiritual influence and spiritual capital with students' entrepreneurial inclination.According to the results of the research, spiritual capital and all its dimensions are directly, positively and significantly related to the students' entrepreneurial desire and spiritual capital predicts 0.77 of changes of the student's entrepreneurial desire.
Conclusion
The author of the present research concludes that the increase in Students' spiritual capital will result in the rise of their entrepreneurial desire.
خلاصه ماشینی:
سنجش تأثیر سرمایۀ معنوی بر تمایل کارآفرینی 1 زهرا فروتنی چکیده امروزه معنویت و فرهنگ یکی از سازههای مؤثر بر حوزههای مختلف زندگی شناخته شده؛ زیرا تعیین کنندة نگرشهای افراد دربارة کار و فعالیت است .
جدول ١: نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنوف (رجوع شود به تصویر صفحه) مطابق دادههای جدول ٢، بین متغیر سرمایۀ معنوی با تمایل کارآفرینی دانشجویان رابطۀ مستقیم ، مثبت و معناداری وجود دارد؛ به طوری که با افزایش یا کاهش هر یک از آنها، میزان متغیر دیگر نیز افزایش یا کاهش مییابد.
(ضیایی، ١٣٨٧) نتایج آزمون فرضیۀ دوم پژوهش ، وجود رابطه بین ابعاد چهارگانۀ سرمایۀ معنوی با تمایل کارآفرینی دانشجویان را تأیید کرد.
پیشنهادهای کاربردی با توجه به نتایج تحقیق و تأیید نقش مؤثر سرمایۀ معنوی در افزایش تمایل کارآفرینی دانشجویان جامعۀ هدف و اینکه نقش نهادهای آموزشی در انتقال ارزشها و ایجاد نگرشهای مثبت و منفی به کارآفرینی تعیین کننده است ، به عنوان پیشنهاد کاربردی، توصیه میشود برای آشنایی دانشجویان با آموزههای دینی دربارة کسب وکار و کارآفرینی و همچنین حفظ و تعمیق ارزشهای معنوی در آنان، برنامه ها و کارگاههای کاربردی و جذاب آشنایی با مبانی دینی کارآفرینی با حضور صاحب نظران، طراحی و اجرا شود.
پیشنهاد پژوهشی با توجه به برخی محدودیتهای این پژوهش حاضر، توصیه میشود در تحقیقات بعدی، میزان تأثیر سرمایۀ معنوی بر تمایل کارآفرینی دانشجویان بر اساس تفاوتهای جمعیت شناختی، مانند جنسیت ، تأهل ، سن و مقطع تحصیلی مطالعه شود.
"Analysis of the Relationship and the Impact of Social Capital on Organizational Entrepreneurship".