خلاصه ماشینی:
"تربیت در حیات معقول (به تصویر صفحه مراجعه شود) تعلیم و تربیت در"حیات معقول" عبارتست از تقویت عوامل درک و فراگیری واقعیات حیات اصیل و تحریک نونهالان جامعه برای انتقال تدریجی از"حیات طبیعی محض"به ورود در"حیات معقول" شاید گفته شود:این تعریف برای تعلیم و تربیت در جوامع انسانی که بزرگسالانشان از شنیدن دو کلمه"حیات معقول"وحشت دارند یا با شنیدن آن لبخندی زده و راهی سراب آبنمای"حیات طبیعی محض"خود میشوند،چگونه برای نو- نهالان قابل هضم خواهد بود؟ما هم به نوبت خود این فرار از انسان شدن را می- بینیم،چنانکه همهء ما شاهد گریز اکثریت چشمگیر مردم از حق و عدالت هستیم که میخواهد منطق صحیحی بر نظام زندگی آنان ببخشد.
توضیح اینکه وظیفهء اساسی تعلیم و تربیت در "حیات معقول"اینست که از راه آگاهی صحیح از وضع روانی انسانهای مورد تعلیم و تربیت هر حقیقتی شایسته که برای فراگیری یا گردیدن القاء میشود،انسان متعلم و مورد تربیت آنرا یکی از پدیدههای ذات خود احساس کند،چنانکه غذا و آشامیدن آب را ضرورتی برای احساس ذاتی بودن گرسنگی و تشنگی خود میداند و کودک بازی با اسباببازی را پاسخ مثبت به درخواست ذات خود تلقی میکند."