چکیده:
تعارض یکی از عوامل مخرب زندگی زناشویی است و آثار زیانباری بر سلامت فیزیکی و هیجانی زوجین دارد. هدف از انجام این پژوهش، مقایسه تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر دو رویکرد هیجانمدار و غنیسازی روابط گاتمن بر تعارض زناشویی گروهی از زنان شهرستان خمین بود. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پس آزمون با گروه گواه و پیگیری سهماهه بود. جامعه آماری پژوهش، زنان شهرستان خمین بودند که در سال 1396، به مرکز مشاوره فراز مراجعه کرده بودند. 36 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه گمارده شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه تعارض زناشویی بود. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد مداخله آموزشی مبتنی بر دو رویکرد هیجانمدار و غنیسازی روابط گاتمن سبب کاهش نمرات تعارض زناشویی و مولفههای آن شده است. همچنین، نتایج آزمون بونفرونی نشان داد در متغیر تعارض زناشویی بین دو رویکرد آموزشی، تفاوت معنیداری وجود ندارد؛ اما تفاوت بین دو گروه آزمایش با گروه گواه در پسآزمون و پیگیری برای متغیر تعارض زناشویی معنیدار بود. پیگیری سهماهه، بیانگر ثبات برآیندها بود. با توجه به کمک رویکرد هیجان مدار به زوجین در شناسایی و ابراز نیازها و احساسات و تمرینات ساختاریافته رویکرد گاتمن برای افزایش مهارتهای ارتباطی، میتوان از این دو رویکرد در کاهش تعارض زناشویی استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
مقايسۀ تأثير مداخلۀ آموزشي مبتني بر رويکرد هيجان مدار و رويکرد غنيسازي روابط گاتمن بر تعارض زناشويي گروهي از زنان شهرستان خمين 1 ندا جلالي 2 حسن حيدري 3 حسين داودي 4 سيدعلي آل ياسين چکيده تعارض يکي از عوامل مخرب زندگي زناشويي است و آثار زيان باري بر سلامت فيزيکي و هيجاني زوجين دارد.
همچنـين ، نتـايج آزمون بونفروني نشان داد در متغيـر تعـارض زناشـويي بـين دو رويکـرد آموزشـي، تفـاوت معني داري وجود ندارد؛ اما تفاوت بين دو گروه آزمايش بـا گـروه گـواه در پـس آزمـون و پيگيري براي متغير تعارض زناشويي معني دار بود.
This research aimed to compare the efficacy of Training Intervention based on emotionally focused approach and Gottman’s relationship enrichment approach on the marital conflicts of a group of women in Khomein city.
The results of multivariate covariance analysis indicated that the application of the two approaches – the educational intervention based on excitement-focused approach and Gottman’s relationship enrichment approach – reduced marital conflict scores.
Since emotionally focused approach helped couples to identify and express their needs and feelings, and as structured exercises of Gottman’s relationship enrichment approach also increased their communication skills, so these two approaches can be used to reduce marital conflicts.
اين در حالي است که امـروزه در حـوزة روان شناسـي خـانواده ، رويکردهاي گوناگون با هدف کاهش تعارض ها و آشفتگيهاي ارتباطي ميـان زوجـين بـه وجود آمده است (کشاورز افشار و همکاران ، ١٣٩٢) و يکي از اين رويکردها، زوج درماني هيجان مدار است .