چکیده:
در این پژوهش به بررسی عوامل جامعهشناختی موثر بر شکلگیری هویت اجتماعی دختران دانشآموز دوره متوسطه شهر اهواز پرداخته شده است. پژوهش حاضر به روش پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده است. بدین منظور از بین دختران دبیرستانی شهر اهواز، ۳۸۳ نفر از طریق نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند. جهت سنجش میزان روایی پرسشنامه از روایی صوری و برای سنجش میزان پایایی هم از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردیده است. ضریب آلفای کل بهدست آمده ۷۳/ ۰ بوده است که حاکی از پایایی مناسب پرسشنامه میباشد. چارچوب نظری پژوهش بر اساس نظریههای گیدنز، تاجفل، مید، بورک و برادلی تدوین یافته است. در این پژوهش به بررسی تاثیر متغیرهای پایگاه اقتصادی- اجتماعی، انتظارات خانواده، میزان تعلق به مدرسه، میزان تعلق به گروه همسالان، میزان استفاده از رسانههای جمعی و میزان تحصیلات والدین بر هویت اجتماعی دختران دبیرستانی پرداخته شده است. یافتههای پژوهش حاضر با توجه به تاثیر متغیرهای یاد شده، حاکی از این است که پایگاه اقتصادی-اجتماعی، میزان تحصیلات والدین و میزان استفاده از رسانههای جمعی رابطه ای معکوس با شکلگیری هویت اجتماعی دختران داشتند و سه متغیر دیگر (میزان تعلق به مدرسه، میزان تعلق به گروه همسالان و انتظارات خانوادهها) از رابطه ای مستقیم با شکلگیری هویت اجتماعی دختران برخوردار بوده اند. در مجموع، این متغیرها ۴۳/ ۰ درصد از واریانس تغییرات مربوط به متغیر وابسته هویت اجتماعی را تبیین میکنند.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش به بررسی تأثیر متغیرهای پایگاه اقتصادی- اجتماعی، انتظارات خانواده، میزان تعلق به مدرسه، میزان تعلق به گروه همسالان، میزان استفاده از رسانههای جمعی و میزان تحصیلات والدین بر هویت اجتماعی دختران دبیرستانی پرداخته شده است.
با توجه به اینکه ضریب در سطح 5 درصد معنیدار است، میتوان نتیجه گرفت که بین متغیر وابسته (هویت اجتماعی) دختران دانشآموز و پایگاه اقتصادی خانواده آنها رابطهای معنیدار وجود دارد.
با توجه به اینکه سطح معنیداری 5 درصد در نظر گرفته شده است، در نتیجه فرضیه ما تأیید میشود و میتوان نتیجه گرفت که بین دو متغیر احساس تعلق دختران به مدرسه و شکلگیری هویت اجتماعی آنها رابطه معنیدار وجود دارد.
با توجه به اینکه سطح معنیداری 5 درصد در نظر گرفته شده است، رابطه معنیدار بین دو متغیر میزان تعلق فرد به گروه همسالان و شکلگیری هویت اجتماعی دختران وجود دارد.
با توجه به اینکه سطح معنیداری 5 درصد در نظر گرفته شده است، درنتیجه بین تحصیلات والدین آنها و هویت اجتماعی دختران دانشآموز رابطهای معنیدار وجود دارد و میتوان گفت که فرض صفر رد و فرض اول با 95/0 درصد اطمینان تایید میشود.
مقدار ضریب همبستگی بین دو متغیر 124/0 میباشد و با توجه به اینکه رابطه این دو متغیر در سطح 5 درصد معنیدار است، میتوان نتیجه گرفت که هر چه سطح انتظارات خانواده از دختران بیشتر باشد، بر شکلگیری هویت اجتماعی دختران تأثیر بیشتری خواهد داشت.
بنابراین طبق یافتههای پژوهش حاضر میتوان گفت پایگاه اقتصادی، تحصیلات والدین و میزان استفاده از رسانههای جمعی ارتباطی معکوس با شکلگیری هویت اجتماعی دختران دارد.