چکیده:
شهر ایرانی از دیرباز تصویری از مثالی آسمانی بوده و ازاینرو شکل میگیرد که حامل پیامی از سرزمین موعود و رابطی بین وجود و موجود باشد. این شهر بعد از ورود اسلام نیز تحولات چشمگیری را در خود نمودار میسازد. یکی از این تحولات مهم بعد کالبدی آن میباشد که مسجد به عنوان تبلور اندیشه برآمده از اسلام در این زمینه نقشآفرینی میکند. جدای از کارکرد عبادی که به عنوان مهمترین کارکرد مسجد شناخته میشود کارکردهای متفاوت دیگری نظیر آموزشی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... نیز به خود گرفته است. هدف از انجام این پژوهش ارتقای عملکرد مساجد با تکیه بر کارکردهای مختلف مسجد میباشد. روش پژوهش توصیفی و تحلیلی میباشد و دادههای لازم بر اساس انجام مصاحبه با ذینفعان این نهاد مردمی اعم از ائمه جماعت، امنای مسجد و صاحبنظران در این زمینه جمعآوری شده است و در نهایت تعداد ۳۰ پرسشنامه در میان آنان با استفاده از تکنیک گلوله برفی توزیع و تکمیل گردید. جهت تحلیل و ارزیابی پرسشنامه از تکنیک swot و qspm استفاده و در نهایت راهبردها جهت ارتقای عملکرد مسجد ارائه گردید. نتایج پژوهش نشان داد در مرحله اول راهبردسازی با استفاده از این تکنیکها که مرحله ورود اطلاعات میباشد عامل۱S در ماتریس ارزیابی عوامل درونی و بیرونی به عنوان مهمترین عامل شناخته شد. در مرحله دوم یعنی مقایسه یا تطبیق، اولویت و اهمیت راهبردهای رقابتی (ST) نسبت به سایر راهبردها شناخته شد. و در نهایت در مرحله سوم یعنی برنامهریزی راهبردی کمی ۲ST با بالاترین امتیاز به عنوان مهمترین راهبرد در میان راهبردهای رقابتی جهت ارتقای عملکرد مسجد شناخته شد و سایر راهبردهای رقابتی در اولویت بعدی قرار گرفتند.
خلاصه ماشینی:
3- مسجد و اهمیت آن به عنوان یک نهاد اجتماعی مردمی واژه نهاد به معنی تاسیس کردن، انجمن، موجودیت بیرونی و ذهنیت درونی بکار میرود، که از یک سو میتواند به عنوان یک مفهوم مکانی و مادی تعریف شود و از سوی دیگر بر اساس روابط متقابل انسانها با تاکید بر ارزشها، هنجارها و قواعد مشخص به وجود آید، که در این صورت حالت فردی خود را از دست داده و جنبه اجتماعی پیدا میکند (عباسی، 1391: 35) و در نتیجه رسیدن به اهدافی خاص را تسهیل می کند.