چکیده:
سابقه و هدف: دین همواره در زندگی انسانها نقش پر رنگی داشته است. در ایران هم بعنوان یک جامعه دینی تلاش شده است که نقش دین در زندگی پر رنگتر باشد. تحقیق حاضر به دنبال آن است که رابطه پنج بعد شخصیت را با دینداری در بین دانشجویان بررسی نماید.
مواد و روشها: دادهها بر اساس جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان از نمونه ۴۰۷ نفری دانشجویان دختر و پسر دانشگاه مازندران جمعآوری شد. برای اندازهگیری میزان دینداری از مقیاس گلاک و استارک و برای اندازهگیری ابعاد شخصیتی از مقیاس مک کری و کاستا بهره برده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد پاسخگویان در ابعاد دینداری مناسکی، عاطفی و پیامدی نمره بالاتری داشتند. در ابعاد شخصیتی نیز در ابعاد روان رنجورخویی و خوشایندی نمره بالاتر و در ابعاد برونگرایی، گشودگی و وظیفهشناسی نمره پایینتری کسب نمودند. همچنین نتایج نشان داد که ابعاد شخصیتی برونگرایی، گشودگی و وظیفهشناسی با میزان دینداری دانشجویان رابطه معنیدار و مثبتی دارد و ابعاد روان رنجورخویی و خوشایندی با میزان دینداری دانشجویان رابطه معنیداری ندارد. رگرسیون نیز ابعاد شخصیتی وظیفهشناسی و گشودگی را بعنوان پیشبینیکننده دینداری دانشجویان نشان داد.
نتیجهگیری: با توجه به بالا بودن میزان روان رنجورخویی دانشجویان، ضمن تلاش برای درمان آن، برای افزایش دینداری در بین دانشجویان دختر و پسر، به تفاوت ابعاد شخصیتی آنان توجه شود. بدین معنی که ابتدا با شناخت نوع شخصیت آنان و تمایلات آنان، نسبت به انتخاب شیوه تبلیغ دینی در بین آنان اقدام نمایند.
خلاصه ماشینی:
از آنجاییکه هر فرد شخصیتی دارد که به تفاوتهای موجود در بین انسانها مانند شناسایی و اندازهگیری ویژگیهای فردی اشاره میکند (32)، و یک عنصر مهم و تاثیرگذار بر نوع رفتار انسان (33)، و زمینه ساز تفاوتهای رفتاری آنان (34)، و بعنوان یکی از فاکتورهای مهم بر نوع رفتار وکنش و واکنش افراد است (35)، این میتواند به این معنی باشد که فرد با توجه به نوع شخصیت خود رفتار خاصی از شیوه دینداری را در پیش بگیرد.
کشاورز و همکاران (41) در تحقیق خود در بین 129 نفر از دانشجویان پسر و دختر و با استفاده از مقیاس سنجش شخصیتی McCrae و Costa (40) نشان دادند که بین ابعاد شخصیتی خوشایندی و وظیفهشناسی با دینداری رابطه معنیدار و مثبت وجود دارد اما بین ابعاد شخصیت روان رنجورخویی و گشودگی با دینداری رابطه معنیدار و منفی وجود دارد.
Relationship between Personality Traits and Practice of Religious Beliefs among University Students.
Relationship between Religious Orientation and Personality Traits among Students of Islamic Azad and Payame Noor Universities in Damghan.
[In Persian] Babol Univ Med Sci Original Article Islam and Health Journal/ 2019; 4(1): 61-70 Relationship between five personality dimensions and religiosity between female and male students of Mazandaran University Received: 1 May 2018 Accepted: 19 Aug. 2019 Abstract Introduction: Religion has played a significant role in people's life.
The aim of this study was to evaluate the relationship between five personality dimensions and religiosity among students of Mazandaran University.