خلاصه ماشینی:
"علاوه بر این دو، چند تن دیگر نیز به نگارش دلائل النبوة پرداختهاند، لیکن تمامی این تدوینها در سالهای پایانی قرن دوم و یا دهههای نخست قرن سوم به بعد نگاشته شده است، و این در حالی است که محدثین شیعه تدوین نخستین کتابهایی درباره (دلائل)را از نیمههای قرن دوم هجری شروع کرده بودند، و احتمالا پس از در گذشت امام صادق(ع)(م 148 ه)و در دوران امامت حضرت موسی بن جعفر(ع)نخستین مجموعههای حدیثی شیعه با نام«دلائل الامامه»ساخته شد.
(12) و دوم آنکه بر فرض این که بتوان غفلت نجاشی از ذکر نام طبری سوم را توجیه نمود، چگونه میتوان غفلت شیخ طوسی را توجیه کرد، و آنچه را که علامه تهرانی در مقام دفاع از نیاوردن نام طبری سوم بیان فرموده قابل رء است، زیرا همگی آن سه تن از معاریف و بزرگان و مشاهیر بوده و دارای تدوینها و مصنفات میباشند، و نام و کنیه و نسبت آنها مجزا و قابل تشخیص بوده و با نام فرد دیگری تداخل ندارد و بسهولت قابل تمییز هستند، لیکن طبری سومی اگر وجود داشته باشد ذکر نام و خصوصیات و مؤلفات او ضروری بوده است، و اگر نجاشی از آن غفلت کرده است باید شیخ نام او را یادآوری میکرد، و اگر او هم فراموش میکرد باید منتجب الدین رازی آن را تدارک میکرده است، سپس غفلت این سه تن یکی پس از دیگری با توجه به این که هر کدام با آگاهی از تألیف سابق بر خود، رجال خود را تدوین نموده است تنها یک پاسخ دارد و آنهم عدم وجود چنین شخصیتی!!"