چکیده:
ابن تیمیه مدّعی است که به اتفاق اهل حدیث و غیر اهل حدیث، روایت «ان فاطمة علیها السّلام احصنت فرجها فحرم الله ذریتها علی النار» دروغ است؛ اما این ادعا از دو جهت دارای اشکال است. اولا این روایت در کتب متعدّد اهل حدیث که قبل از ابن تیمیه می زیستند و مورد تایید وی بوده اند، نقل شده و همچنین بعد از ابن تیمیه نیز این روایت را بزرگان اهل حدیث، در کتب متعدّد نقل کرده اند. ثانیا به نصّ روایات متعدّد دیگری از پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم با مضمون حرمت آتش بر ذرّیه حضرت زهرا علیها السّلام، معلوم میشود که هیچ گونه ملازمه ای میان پاک دامنی و حرمت آتش بر ذرّیه آن حضرت وجود ندارد؛ چنان که برخی از بزرگان اهل سنت، به نفی ملازمه تصریح کرده و این روایت را مختصّ به فضائل حضرت زهرا علیها السّلام دانسته اند.
خلاصه ماشینی:
با اینکه این روایت مانند دیگر فضائل حضرت زهرا3، مورد قبول بزرگان اهل سنت واقع شده، و در کتب متعدد حدیثی نقل شده است، ولی ابنتیمیه مؤسس اندیشههای وهابیت، برخلاف سیره سلف، با بیان اشکالات واهی آن را مورد خدشه قرار داده است.
این موضوع گرچه در بعضی کتابها که در نقد ابنتیمیه نوشته شده، (مانند کتاب سیری در منهاج السنة نوشته آیتالله سید علی حسینی میلانی)، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است؛ ولیکن این تحقیق به دنبال آن است که به تفصیل، درباره این موضوع و نقد سخن ابنتیمیه پاسخ دهد؛ چراکه ابنتیمیه خواسته این فضیلت بزرگ از فضائل حضرت زهرا3 را مورد انکار بزرگان و عالمان اهل سنت جلوه دهد و آن را بهعنوان کذب و دروغ معرفی نماید.
ثانیا: علاوه بر روایات، بزرگان اهل سنت نیز معتقدند، هیچگونه ملازمهای بین پاکدامنی و حرمت آتش بر ذریه حضرت وجود ندارد؛ بلکه این مسأله اختصاص به صدیقه طاهره3 دارد که دیگران از آن محروم هستند؛ چنانکه علامه زرقانی در نفی این ملازمه و فضیلت مختص به ایشان میگوید: اینکه تحریم آتش، مترتب بر پاکدامنی شده است، از باب اظهار امتیاز مقام او در این وصف است.
با توجه به روایتی که خطیب بغدادی در شرح حال امام جواد7 ذکر کرده است، معلوم میشود که مراد از ذریه، امام حسن و امام حسین8 است؛ چنانکه برخی به این مسأله تصریح کردهاند؛ بنابراین وجهی برای شبهه ابنتیمیه نمیماند که مراد از ذریه در این روایت را تمام فرزندان ایشان دانسته است.
اگرچه ابنتیمیه تلاش کرد که روایت را در نگاه غیر اهل حدیث هم کذب معرفی کند، ولیکن این سخن با توجه به مضامین روایات نبوی6 دیگری که آتش را بر ذریه حضرت زهرا3 حرام دانسته است، در تعارض است.