چکیده:
گردشگری به مثابه پدیده ای «معنا ساز»، بر اساس درک و فهم کنشگران از آن، ذیل زمینه مندی فرهنگی- اجتماعی در هر جامعه ساخت می یابد. نویسندگان با استفاده از روششناسی کیفی مصاحبههای باز و نیمه ساختاریافته صورت دادند تا چگونگی فهم و درک از پدیده گردشگری را در بین ایشان دریابند. نتایج نشان میدهد گردشگری امری هویتبخش (وجه ممیزه فرد مدرن و سنتی)، در اندیشه و کنش انسان امروز است که در بستر نظام مدرنیته شامل تعطیلات سازی، سبک زندگی مبتنی بر جدایی کار و اوقات فراغت، صنعت گردشگری و رسانههای مروج آن میسر می شود. بنیادیترین معنا یا جوهرهی هستی شناختی گردشگری با گریز ازخودبیگانگی محصول زندگی کاری و روزمره شهری مترادف است. در کنار معنای اصلی یادشده، معانی از قبیل مقاومتی نرم در شکل نفی، شورش و تهاجم علیه روزمرگی زیست شهری، تلاش برای جستجوی اصالت همراه با کشف فضاهای جدید و بکر طبیعی و واقعیتی هزینهبر و کالایی شده قابلشناسایی است؛ که این معانی متاثر از رویکرد های تحلیلی جامعه شناختی در سطوح سه گانه خرد، میانی و کلان در قالب یک مدل نظری ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان می دهد گردشـگری امـری هویت بخش (وجه ممیزه فرد مدرن و سنتی )، در اندیشه و کنش انسان امروز است کـه در بستر نظام مدرنیته شامل تعطیلات سازی ، سبک زندگی مبتنی بـر جـدایی کـار و اوقـات فراغت ، صنعت گردشگری و رسانه های مروج آن میسر می شـود.
در کنار معنای اصلی یادشده ، معانی از قبیل مقاومتی نرم در شکل نفی ، شورش و تهاجم علیه روزمرگی زیست شهری ، تلاش برای جستجوی اصالت همراه بـا کشـف فضـاهای جدیـد و بکـر طبیعـی و واقعیتـی هزینـه بـر و کـالایی شـده قابل شناسایی است ؛ که این معانی متاثر از رویکرد های تحلیلی جامعه شناختی در سطوح سه گانه خرد، میانی و کلان در قالب یک مدل نظری ارائه شده است .
در ادبیـات مطالعـات گردشـگری بـا توجـه بـه رویکردهـای متفاوت ، تعریف های مختلفی از این پدیده ارائه شده که مقصود و هدف ما از گردشگری در این مطالعه برگرفته از تعریف سازمان جهانی گردشگری است : «مجموعه فعالیت هـای فـرد یا افرادی که به مکانی غیر از مکان عادی زنـدگی خـود مسـافرت و حـداقل یـک شـب و حداکثر یک سال در آنجا اقامت می کنند و هدف از مسـافرت آنـان نیـز گذرانـدن اوقـات فراغت است و اهدافی نظیر تحصیل ، درمان ، مهاجرت ، اشتغال و یا کسب درآمـد را دنبـال نمی کنند» (گی ، ١٣٩٠: ٢٢-٢٠).
The "Other" Postmodern Tourism: Culture, Travel and New Middle Classes.