چکیده:
مقالة حاضر با هدف نقد روانشناختی فیلم رگ خواب از دیدگاه نظریة طرحوارة جفری یانگ انجام پذیرفته است. تلاش فیلمساز در بیان دنیای ذهنی شخصیت زن فیلم باعث شده بتوان فیلم را از دیدگاه طرحواره تحلیل کرد. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که چگونه میتوان حوادث زندگی قهرمان اصلی زن فیلم را براساس دیدگاه طرحواره تبیین کرد؟ اطلاعات بهکاررفته در این مقاله از طریق روش کتابخانهای و مشاهدة مستقیم و روش تحقیق به صورت توصیفیـ تحلیلی است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که وجود دو طرحوارة «رهاشدگی» و «وابستگی» در شخصیت زن فیلم را میتوان از عوامل مؤثر در مشکلات و حوادث تلخ زندگی او دانست. نیمة اول فیلم به چگونگی شکلگیری و تکرار این دو طرحواره در زندگی قهرمان زن اختصاص یافته است و در نیمة دوم فیلم حرکت به سمت تغییر و بهبود طرحوارهها را شاهدیم.
The present article aims at criticizing and analyzing the "Subdued" (Rag-E Khab) film from psychology point of view. The film is Hamid Nematollah's fourth movie that deals with the story of a woman namely, Mina, who has recently divorced from her husband and is looking for a job and shelter for life that become friend with Kamran, the manager of a restaurant. It’s the beginning of a tumultuous journey for Mina. Finally, Mina achieves a great evolution in her life after overcoming many difficulties and leaving Kamran. The emphasis of the filmmaker on expressing the mental world and the psychic layers of the main female character of the movie made it possible to analyze the film from the opinion of Jeffre E. Young's schema theory. Based on the division of the film into two halves; first and second, one can analyze the changes of the main female character of the film and her relationship with the main male character from the perspective of Young's schema. The main question of the present research is which schemas can be identified in the main female character of the film. The information used in this paper has been gathered through library and research by descriptive-analytic methodology. The results of this study show that the film can be analyzed on the basis of two schemas of "abandonment" and "dependence" in the main female character that can be considered as one of the factors influencing the bitter problems and experiences of her life in the film. The first half of the film is devoted to the formation and intensification of these two schemas, and finally in the second half of the film, we are moving towards a change of schemas.
خلاصه ماشینی:
با توجه به مطالب ذکرشده ، پژوهش حاضر در پی پاسـخ بـه ایـن سـؤال اسـت کـه چگونـه می توان کنش ها و حوادث زنـدگی شخصـیت اصـلی زن فـیلم رگ خـواب را براسـاس دیـدگاه طرح واره تبیین کرد؟ از دلایل انتخاب رویکرد «طرح واره » در این مقاله وجود دو ویژگی بـارز در شخصیت اصلی زن فیلم است که می تواند مبنای مناسـبی بـرای خـوانش و تحلیـل ایـن اثـر از ١.
هنگامی که انسان ها به دنیا می آیند ذهن آن ها به دنیای اطراف خالی از اطلاعات و برداشت است ، اما به تدریج طرح واره ها «تحت تأثیر رویدادهای منفی و ناگوار سال های اولیه به وجود می آیند» [١١، ص ٣١]؛ مثلا یانگ معتقد است اگر والدین از ضعف هـای کودک سوء استفاده کنند و او را فریب دهند، به او دروغ بگویند و به قول هایی که داده اند عمـل نکنند، امکان دارد طرح وارٔە «بی اعتمادی » در کودک شکل گیرد [١٣، ص ١٤٩] و ایـن الگـو در آینده مبنای درک و تفسیر کودک از دنیای اطراف و اطلاعاتی بشود که دریافت می کند.
درواقع ، برخی حوادث زندگی مینـا در نیمـۀ اول فیلم همچون مرگ مادر، طلاق و رهاشدن از طرف همسر، قطع ارتباط و رهاشدگی از طرف پدر، دوست و نقل مکان کردن های متعـدد را مـی تـوان از محـرک هـایی دانسـت کـه نشـان از شکل گیری و تکرار طرح وارٔە «رهاشدگی » در شخصیت او دارد (تصویر ١).