چکیده:
ﭼﮑﯿﺪه ﺑﺮاﺳﺎس آﻣﻮزهﻫﺎی ﻋﻠﻮی در ﻧﻬﺞاﻟﺒﻼﻏﻪ، ﺷﯿﻮه رﻫﺒﺮی دو ﻋﻨﺼﺮ» ﻧﺮﻣﺶ ﺣﺪاﮐﺜﺮی «و» ﺷﺪّت ﻋﻤﻞ ﺣﺪاﻗﻠﯽ «دارد( ﻧﻬﺞاﻟﺒﻼﻏﻪ، ﻧﺎﻣﻪ 46 ). اﯾﻦ ﺷﯿﻮه رﻫﺒﺮی ﻣﺸﺎﺑﻪ ﻧﻈﺮﯾﻪﻫﺎی رﻓﺘﺎری در ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳﺖ زﯾﺮا در ﻣﮑﺘﺐ ﻧﺌﻮﮐﻼﺳﯿﮏﻫﺎ» ﮐﺎرﮐﻨﺎن «ﮐﺎﻧﻮن ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻮده و ﺗﻼش ﻣﯽﺷﻮد ﺗﺎ از ﻃﺮﯾﻖ ﮐﺎرﻣﻨﺪﻣﺪاری، ﺧﺮوﺟﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﻋﺎﯾﺪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺷﻮد. آﯾﺎ ﻧﺮﻣﺶ و رﻓﻖ ﺣﺪاﮐﺜﺮی ﻫﻤﺎن ﮐﺎرﻣﻨﺪﻣﺪاری اﺳﺖ؟ ﺷﺎﺧﺼﻬﺎی ﻧﺮﻣﺶ و رﻓﻖ ﮐﺪاﻣﻨﺪ؟ ﻫﺪف اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﭘﺲ از ﺗﺒﯿﯿﻦ ﺗﻔﺎوت دﯾﺪﮔﺎهﻫﺎی ﻧﻈﺮﯾﮥ رﻓﺘﺎری، اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺎﺧﺼﻬﺎی ﻧﺮﻣﺶ و رﻓﻖ و اوﻟﻮﯾﺘﮕﺬاری ﻣﯿﺎن آﻧﻬﺎﺳﺖ. روش ﭘﮋوﻫﺶ، آﻣﯿﺨﺘﻪ از روش ﮐﯿﻔﯽ) اﺟﺘﻬﺎدی (و روش ﮐﻤّﯽ اﺳﺖ. ﻗﻠﻤﺮو ﭘﮋوﻫﺶ ﻋﻤﺪﺗﺎ ﺑﯿﺎﻧﺎت ﺣﻀﺮت ﻋﻠﯽ( ع )اﺳﺖ. ﺑﺮاﺳﺎس آﻣﻮزهﻫﺎی اﺳﻼﻣﯽ، ﻫﯿﭻ ﯾﮏ از ﮐﺎرﻣﺪاری و ﮐﺎرﻣﻨﺪﻣﺪاری ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻨﯽ ﻧﯿﺴﺖ؛ زﯾﺮا ﮐﻪ ﻫﺮ دو در جهت گیری اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻮدآوری و ﻧﮕﺎه اﺑﺰاری ﺑﻪ اﻧﺴﺎن ﻣﺸﺘﺮک ﻫﺴﺘﻨﺪ؛ اﻣﺎ در ﻣﻨﺎﺑﻊ اﺳﻼﻣﯽ از آنرو ﮐﻪ اﻧﺴﺎن، ﮐﺮاﻣﺖ ذاﺗﯽ دارد، ﮐﺎﻧﻮن ﺗﻮﺟﻪ اﺳﺖ و ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ دﻟﯿﻞ ﺑﻪ ﻧﺮﻣﺶ و رﻓﻖ درﺑﺎره او ﺳﻔﺎرش ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﺷﺎﺧﺼﻬﺎی ﻧﺮﻣﺶ و رﻓﻖ در روﯾﺎروﯾﯽ ﺑﺎ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از: ﺗﻔﻘﺪ، ﮔﺬﺷﺖ و ﺗﻐﺎﻓﻞ، ﻣﺸﻮرت، در دﺳﺘﺮس ﺑﻮدن، اﻧﺘﻘﺎدﭘﺬﯾﺮی، ﮔﻮش دادن ﻣﺆﺛّﺮ، ﮔﺸﺎده روﯾﯽ و اﺣﺘﺮام، ﺗﺤﻤﻞ و ﻣﺪارا، ﺧﯿﺮﺧﻮاﻫﯽ و اﻣﺎﻧﺘﺪاری و رﻋﺎﯾﺖ ﻇﺮﻓﯿﺘﻬﺎ. در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻣﯿﺰان ﻧﺮﻣﺶ و رﻓﻖ ﺑﻮدن ﻫﺮ ﯾﮏ از ﺷﺎﺧﺼﻬﺎ و ﻧﯿﺰ ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬاری ﻫﺮ ﺷﺎﺧﺺ ﺑﺮ ﻣﻄﻠﻮﺑﯿﺖ رﻫﺒﺮی ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪ. ﻧﮑﺘﻪ ﺟﺎﻟﺐ اﯾﻨﮑﻪ ﺣﺬف و ﯾﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯿﺰان رﻓﺘﺎر ﻣﻨﻔﯽ، ﺗﺄﺛﯿﺮی ﺑﯿﺶ از اﯾﺠﺎد و اﻓﺰاﯾﺶ رﻓﺘﺎر ﻣﺜﺒﺖ در ﻣﻄﻠﻮﺑﯿﺖ رﻫﺒﺮی دارد.
According to the Alawite teachings in Nahj-ul-Balaghah, the methods of leadership contain two components: "maximum flexibility" and "minimum intensity" (Nahj-ul-Balaghah, letter 46). This leadership style is similar to behavioral theories in management because in the neoclassical school, employees stand at the focus of attention and managers attempt to receive more output through staffing. Are maximum tolerance and flexibility the same as staffing? What are the components of flexibility and tolerance? Explaining the differences in behavioral theoretical views, this research is intended to identify the components of tolerance and flexibility and to prioritize them. This is a mixed research composed of qualitative (Ijtihadi) and quantitative method. The field of study mainly encompasses the sayings of Imam Ali (AS). According to Islamic teachings, neither work-orientation, nor employee-orientation is acceptable because they both share the tendency of increasing profit and an instrumental view to human beings. In Islamic sources, however, the focus is on the human being due to his inherent dignity. Therefore, man is supposed to be behaved graciously and elegantly. The most important indicators of gracefulness in dealing with employees to man include: kindness, forgiveness, getting advice, being at hand, attention to criticism, effective hearing, openness and respect, tolerance, benevolence, dependability, and consideration of capacities. The results recommended the degree of flexibility and tolerance of each indicators and their effect on leadership desirability. Interestingly, elimination or reducing the amount of negative behavior indicated greater impact on creating and enhancing positive behavior on leadership desirability.
خلاصه ماشینی:
نشریه علمی شاپا چاپی : ٦٩٨٠ ـ ٢٢٥١ «مدیریت اسلامی» شاپا الکترونیکی : ٥٢٣٤ ـ ٢٦٤٥ پاییز ١٣٩٨، سال ٢٧، شماره ٣، صص : ١٣٩ ـ ١١٣ تبیین جایگاه شاخصهای نرمش و رفق در مدیریت اسلامی علیآقا پیروز * محمد اسماعیل رستمی نیا ** دریافت مقاله : ١٣٩٧/١١/٠٢ پذیرش نهایی: ١٣٩٨/٠٤/٢٩ چکیده براساس آموزه های علوی در نهج البلاغه ، شیوه رهبری دو عنصر «نرمش حداکثری» و «شدّت عمل حداقلی» دارد (نهج البلاغه ، نامه ٤٦).
این شیوه رهبری مشابه نظریه های رفتاری در مدیریت است زیرا در مکتب نئوکلاسیک ها «کارکنان » کانون توجه بوده و تلاش میشود تا از طریق کارمندمداری، خروجی بیشتری عاید سازمان شود.
در منابع اسلامی نیز کارکنان مورد توجه هستند و برای شیوه رهبری دو عنصر نرمش و رفق حداکثری و شدت عمل حداقلی توصیه میشود (پیروز و همکاران ، ١٣٩١: ١٤٨).
شاخصها چگونه اولویت گذاری میشود؟ پیشینه پژوهش دربارۀ سؤال اول و تفاوت میان رویکرد اسلامی و رویکرد غربی به کارمندان ، پژوهش مستقلی یافت نشد؛ اما درباره رفق و مدارا مقالاتی تدوین شده است که در یکی از آنها با عنوان «مرزهای مدارا و شدت عمل در حکومت امیرالمؤمنین (ع )» ابتدا دیدگاه اسلام در مورد مدارا و شدت عمل به طور خلاصه تبیین شده ، و سپس با استناد به سیره حکومتی امیرمؤمنان علیه السلام برخی از مرزهای مدارا و شدت عمل در حکومت آن حضرت مورد بررسی قرار گرفته است (سلیمانی، ١٣٨٢: ٨٠).