چکیده:
جنگ بهعنوان پدیده ای ویرانگر همواره امنیت انسان ها را تهدید کرده و با گذر زمان و پیشرفت فناوری، صحنه های جنگ پیچیده تر و گسترده تر شده و همین تغییرات نیاز به مطالعه در خصوص جنگ و توانمندیهای مقابله با آن را ضروری تر می نماید. هدف این پژوهش بررسی توانمندی ها براساس نیاز حوزههای مختلف فرماندهی و مدیریت صحنه جنگ در ج.ا.ایران می باشد. این تحقیق از جنبه جهت گیری، کاربردی و از جنبه هدف، توصیفی می باشد. بهمنظور تحقق هدفهای تحقیق ابتدا با مطالعه پیشینه و ادبیات نظری تحقیق و مصاحبه با خبرگان، صحنه جنگ در سه حوزه فرماندهی، مدیریت و سطوح راهبردی دستهبندی گردید و سپس با انتخاب نمونه آماری از جامعه آماری (شامل استادان و دانشآموختگان دانشکده دفاع ملی) با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 85 نفر و نظرخواهی از آنها با استفاده از پرسشنامه محققساخته و با بهرهگیری از روش تحقیق آمیخته (علّی- مقایسهای و معادلات ساختاری) و استفاده از آزمون «خی دو»، نتایج دستهبندی گردید. در نتیجه تحقیق درکنار تقسیم بندی صحنه جنگ در سه حوزه فرماندهی، مدیریت و سطوح راهبردی، توانمندیها و نیازهای مستقل هریک از این سه حوزه به منظور جهتگیریهای تربیت نیروی انسانی کارآمد و متناسب با نیازهای صحنه جنگ آینده ج.ا.ایران مشخص گردید.
As devastating phenomena, wars always threaten human security, and unfortunately as time passes and technology advances, war scenes become more complex and widespread, and these changes need to be studied regarding a war and its coping capabilities. The aim of this study is to review capabilities based on the needs of different areas in relation to command and management of the war scene in I.R. of Iran. This research is an applied study regarding its orientation, and a descriptive one considering its purpose. In order to attain the goals of this study, at first, by studying the background and theoretical literature of the topic and interviewing the experts, the field of war was categorized into three areas of command, management, and strategic levels. Then, by selecting a statistical sample from the statistical population (including National Defense faculty professors and graduates), the results were categorized using Cochran formula with 85 participants, obtaining opinions, using a researcher-made questionnaire and mixed research method (causal-comparative and structural equations) and chi-square test. As a result of the research, while dividing the war scene into three areas of command, management and strategic levels, the capabilities and needs of each of these three regions have been identified in order to provide efficient human resources training and commensurate with the needs of the future war scene of the Islamic Republic of Iran.
خلاصه ماشینی:
به منظور تحقق هدف هاي تحقيق ابتـدا بـا مطالعـۀ پيشـينه و ادبيـات نظـري تحقيـق و مصاحبه با خبرگان ، صحنۀ جنگ در سه حوزة فرماندهي، مديريت و سطوح راهبردي دسته بندي گرديد و سپس با انتخاب نمونۀ آماري از جامعۀ آماري (شامل استادان و دانش آموختگان دانشـکدة دفـاع ملـي) بـا اسـتفاده از فرمول کوکران به تعداد ٨٥ نفر و نظرخواهي از آن ها با استفاده از پرسشنامۀ محقـق سـاخته و بـا بهـره گيـري از روش تحقيق آميخته (علي- مقايسه اي و معادلات ساختاري) و استفاده از آزمون «خـي دو»، نتـايج دسـته بنـدي گرديد.
در اين پژوهش ، محققـان بـه دنبـال احصـاي نيازهـا، توانمنـديهـا و قابليـت هـاي فرماندهي و مديريت عرصۀ جنگ هاي آينده بوده تا از اين رهگذر، نيازهـاي آموزشـي موردنيـاز مراکز آموزشي راهبردي نيروهاي مسلح براي تربيت فرمانـدهان و مـديران عـالي نظـام مقـدس ج .
اهميت و ضرورت تحقيق ناظر بر تغييرات روزافزون روش هاي جنگ و تغيير نيازهاي صحنه هاي نبرد، انجام يـک مطالعۀ فراگير براي شناخت صحنۀ جنگ آينده و احصاي نيازها، قابليـت هـا و توانمنـدهاي لازم براي تربيت نيروي انساني کارآمد، به منظور مانايي در صـحنه هـاي تهديـد و خطـر بـا هدف کسب برتري امري اجتناب ناپذير اسـت کـه در صـورت عـدم اطـلاع از ايـن نيازهـا سرمايۀ سازمان به سمت نيازهاي غيرمرتبط هدايت شده و قابليت سـازمان بـراي پاسـخ بـه تهديد کاهش مييابد.
مصاحبه با خبرگان به منظور غنابخشي به ادبيات تحقيق و بوميسازي ادبيات رايج ، با تعـداد ٣٤ نفـر از خبرگـان حوزة دفاع در سطوح راهبـردي کـه در مشـاغل ١٨ بـه بـالا انتصـاب دارنـد مصـاحبه شـده و مؤلفه هاي زير از پاسخ به اين سؤال بـه دسـت آمـد: «بـا توجـه بـه ويژگـي جنـگ هـاي آينـده ، نيازمنديها و توانمنديهاي صحنۀ جنگ آيندة ج .