خلاصه ماشینی:
"یعقوب امدادیان به جز مشغلههای یومیه و دغدغههای نقاشانه با ماجرای دیگری نیز دست و پنجه نرم میکند او برادر مهمترین نقاش آذری معاصر است که از قضا از شاخصترین نقاشان نوگرای ایران نیز به حساب میآید؛برادر داود بودن هم حسن است و هم حزن،حزن از این حیث که نه تنها درمورد یعقوب،که سایه سهمگین داود بر تمام نقاشان ترک زبان ایران سنگینی میکند.
داود ماحصل بیش از یک قرن نقاشی طبیعتگرای تبریز بود که با تربیت حسین کاظمیبه منتهی درجه خودش رسید و از آنجایی که یعقوب ادامه منطقی این سلسلهی طبیعتگراست آثارش حائز اهمیت میشوند.
(لابد از مد افتادگی انتزاع در این سالها هم مزید بر این احساس شده است) البته خودش هم هوشمندانه این ماجرا را کنترل میکند بنابراین در مرز باریکی از طبیعتنمایی و انتزاع باقی میماند و همیشه سعی میکند با انعکاس چوبی در آب یا گیاهی در میان آن لکهها که احتمالا مزرعهها و کرتهای گندم و برنجاند یا خانهای در فرادست تابلو تداعی منظرهایی را کند،و از اینجا به بعد است که یعقوب را میشود در قامت منظرهسازی صاحب قریحه و شناخت مورد کنکاش قرار داد."