خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) [سهم ایرانیان از میراث تمدن اسلامی(بخش دوم)] ژرفای هندسه محمد پرویزی مقدمه مفاهیم و شاخصههای فرهنگی دامنه دارند،جستجو در ریشه و تبار آنها گاهی شده ناخواسته پای دیگر فرهنگهای همجوار را به میان میکشد.
هندسه،نه تنها حد خود را برای آنان که تسلیم شدهاند(اسلام آورندگان)مشخص نمود،بلکه این حریم،حدود هندسی جماعت بیرون از خود را نیز ترسیم کرد،و شاید کاملترین حریم هندسی را باید در حجاب معماری اسلامی جست،و این خانهها و بناها بعدها انسان روزگارش را تعریف کرد و حجاب هندسهی بنا،به حجاب درون و از این رهگذر به حجاب برون انجامید.
قدرت پنهان هندسه به همهجا نفوذ کرد و حد زندگی به واسطه حدود هندسه تعریف و میزان اعمال و رفتار آدمی با مقیاسی مدون،قابل سنجش و اندازهگیری شد،این جبر پنهان هندسی است که در لایههای پالیمسستیک زیرین سنت هنرهای ایرانی اسلامی نهفته است، اما سنت عرفانی(که آن را؛بزرگترین اتفاق فرهنگی در سراسر دورهی اسلامی ایران دانستهاند)8توانست ذوقی بیبدلیل را در تنگای این حصار بدمد و در چارچوب تقدیر تاریخی و این جبر هندسی،صور تازهای رانمایان کند،که باید آن را مدیون تلاش عرفای این سرزمین دانست،که آرامآرام به هندسه روح بخشید و رفتهرفته از آن اقتدار خشک هندسه دینی کاست و آن را نرم نمود.
(آفاق معنوی/داریوش شایگان) حریم هندسی در معماری/ دربارهی ساختار هندسی خانههای اسلامی و ماهیت فکری آنها بنگرید به:شهرهای عربی اسلامی(اصول شهرسازی و ساختمانی)بسیم سلیم حکیم/ترجمه محمد حسین ملک احمدی،عارف اقوامی مقدم/تهران 18 ابوالوفا محمد بن البوزجانی/ دانشمند بزرگ،ریاضیدان و منجم ایرانی متولد بوزجان در بلاد نیشابور(قهستان)(823 883 ه."