خلاصه ماشینی:
"» بالاخره بعد از دو سال درخواست بازگشت حبیبپور به وطن که مورد رسیدگی قرار گرفت:به ایران برگشت داده شد،تا پنج سال دیگر از بهترین سالهای عمرش را به جرم عزم برای تحصیل،یا خروج غیر قانونی از کشور به زندان بیفتد.
»3 این نوع نگاه به نقاشی مربوط به زمانی است که از تاسیس دانشکده هنرهای زیبا(1319)و آغاز مدرنیسم در ایران و اعزام دانشجویان ایرانی به خارج از کشور و بازگشت آنها و تشکیل بیینالهای تهران(1345-1337)و شکلگیری جریانی مثل سقاخانه و حمایتی که رسما دربار از چنین جریانهایی و کلا هنر نوگرا انجام داد و...
در جایی دیگر پیرامون همین نمایشگاه میخوانیم:«برخی از آثار،همانطور که از عنوان نمایشگاه پیداست،حاصل کار «حبیبپور»طی دوران اسارت در زندان قصر است که تابلوهای سالهای 50 تا 54 را در بر میگیرد.
در عوض،این مدت برای او فرصتی شد تا همزمان به کار آموزشی که همچنان ادامه داشت،به تکمیل ترجمه یا تالیف کتبی بپردازد که پیش از این شروع کرده بود.
تابلوها با تکنیک رنگ و روغن کار شده است،حبیبپور در ارایه موضوع با استفاده از این تکنیک بسیار موفق بوده است و به خوبی توانسته به مفهومی که مد نظر داشته،نایل گردد.
در طی سالهای هفتاد و در کنار ادامه کار به روال گذشته در نقاشی از چهره،طبیعت بیجان و بهخصوص طبیعت،که عشق والایی به آن دارد شاهد تجربههای جدیدی از او هستیم که در آنها میتوان شاهد تلاش او در فاصله گرفتن از واقعنمایی(حداقل در کارهای موضوعی)بود: استفاده از سطوح تخت رنگی،سادهسازی،دفرماسیون،بهره بردن از رنگهای ناب و شگفت فضا،تدابیری هستند که وی برای نایل شدن به چنین منظوری به کار برده است."