خلاصه ماشینی:
"اما این ریشه تنها در ظاهر به کار گیری صورت معماری اسلامی نیست بلکه بیش از همه در القاء فضای معنوی رایج در معماری اسلامی است،به رغم آنکه برای رسیدن به زیباشناسی ناب،آثار استاد اخویان فاقد وجوه رایج کاربردی معماری ساخته شدهاند؛وجوهی که همواره در مبانی نظری هنر،معماری را هنری پائینتر از مجسمهسازی قرار میدهد.
اهمیت این موفقیت زمانی دو چندان میشود که بدانیم اصولا سابقه وجه تزئینی کاربرد آجر در معماری اسلامی مانع از آن میشود که مخاطب بدون توجه به آن به تماشای این آثار بنشیند،در صورتی که بهترین برداشتها از معماری اسلامی در هنر معاصر به مدد فنون و تکنولوژی جدید صورت گرفته است که حداقل مخاطب از این منظر نمیتواند مصداقی سنتی از کاربرد تزئینی مواد آنها را در قضاوت خود لحاظ نماید.
6از همین رو وجه دیگر اهمیت آثار استاد اخویان یادآوری امکان استفاده از مواد بومی و سنتی است که اغلب در هیاهوی تکنولوژی جدید به چشم نمیآیند و یا در صورت فاقد قابلیت بیان تجسمی برای هنر معاصر قلمداد میشوند."