خلاصه ماشینی:
"» خود مادر نیز پیش از ازدواج در حد مرسوم آن زمان نقاشی و گلدوزی میکرده،ولی بعد از ازدواج مراقبت از همسر و فرزندان و معلمی دبستانها که شغل او بود فرصت چنین کارهایی را از او گرفت.
این دو تا سمتوسو،یعنی شیراز و آبادان و به عنوان یک رفتوآمد پیوسته برای من وجود داشت و تا چند سال پیش هم کمابیش برقرار مانده بود.
»حاصل تجریبات این دوره را در گالری سیحون به نمایش گذاشت(1369 و 1370) علیاصغر قرهباغی درباره کارهای این زمان او مینویسد:«گرچه طراحی و ترکیببندی پردههای ماهر حسابشده و توانمندانه است،اما تنها به یاری رنگ است که از عهده ارکستراسیون نهایی بر میآید و از فرمها و ایماژهایش نوعی موسیقی منسجم و یک پارچه پدید میآورد.
رنگ اشباع شده همراه تضادهای،رنگی که حاصل تجربه و خطر کردن نقاش است در نقاشی حسی به وجود میآورد و ماهر در این ارتعاش به مثابه ارستعارهایی برای کیفیت هنرمندانه مینگرد.
»(گالری سیحون 1375) جواد مهدیزاده نیز در یادداشتی پیرامون این دسته از کارهای او مینویسد:«این آثار به سمت نوعی تعادل و توازن در حرکت است: حرکت از دنیای بومی خانه به آفاق جهان،از بیرون به درون،از فضاهای تنگ به فضایی بازتر،از رنگهای تیره و خطوط سنگین به رنگهایی روشن و خطوطی مهربان و خواستار همدلی.
این دوری گرفتن کار آسانی نبود چرا که هرگز در چشماندازهایی که نقاشی میکرد،از بیرون نگاه نمیکرد و همیشه خود را در آنها و در کنار فیگورهایی که میکشید احساس کرده است."