خلاصه ماشینی:
"شاگردان امروز هانیبال سعی دارند ارادت آن سالهاشان به الخاص را انکار کنند و هرکدام برای این طفره رفتنها دلایل قانع کنندهایی هم دارند که البته در جای خود قابل اعتنا است اما آنچه از روایت یک نسل و حکایت دوران میماند وفاداری به ماوقع است،در شماره گذشته تندیس مصاحبهایی با شهاب موسویزاده در صفحه ده و یازده به چاپ رسیده بود که گمان میکنم به دلایل بسیاری یکی از بهترین نمونههای مکتوب در حوزه جریان هانیبالیستی باشد،اول این که شهاب موسویزاده برخلاف بسیاری از هم نسلانش(چه خوب و چه بد)در عقاید آن سالها تجدید نظر نکرده است و عموما نگاهش نسبت به جریان فرهنگی دهه 40 و 50 به همان جدیت و افراط،راسخ مانده است،از این جهت میشود صداقت و ایمانش به آراء و عقاید گذشتهاش را ستود اما چند مورد وجود دارد که به نظر میرسد باید در این مصاحبه روشنتر دربارهشان گفتگو میشد اولا حضور هانیبال در مسیر نقاشانهی شهاب موسویزاده قابل انکار نیست و ای کاش در این باره توضیحاتی هرچند محدود وجود داشت هرچند موسویزاده در بخشی از این مصاحبه جایگاه هانیبال را اینگونه رد میکند:«من هیچ آموزگاری غیر از استاد شیخ نداشتهام و پس از او تنها خود بودهام که به آموزش خود پرداختهام» دوم این که ایشان در تمام مصاحبه،غرب کاپیتالیستی را تلویحا متهم به فساد و بورژوازی و انحطاط میکند و جالب است که سالهای زیادی برای زندگی و هنرآفرینی،آلمان غربی را برگزیدهاند؛درست مثل الخاص که معتقد به تباهی فرهنگ امپریالیستی آمریکاست اما همین سرزمین شیطانی و امپریالیستی را برای سکونت برگزیده است."